GSK anmälde konkurrent – men får själva betala
Det som fått GSK att gå i taket är Bayers marknadsföring på webbplatsen nasonex.se och i annonsfilmer på Youtube. Där användes en symbol där det står "4x lindring" omringat av symtomen ”nästäppa, rinnsnuva, klåda, nysningar”.
GSK Consumer Healthcare ansåg att symbolen var "mycket knapphändig" och lätt kan misstolkas som ett effektmått av Nasonex. Den skulle i så fall innebära fyra gånger så bra lindring för de nämnda symtomen – när det i själva verket är fyra olika sorters symtom som lindras av produkten.
"Därför finner vi beskrivningen försåtligt formulerad och således vilseledande för konsumenten", skriver företaget, som menar att annonseringen strider mot reglerna om vederhäftighet och att Bayer handlat i strid med god branschsed.
GSK vände sig först direkt till Bayer med en uppmaning om att ändra sin annonsering. Bayer motsatte sig det och GSK valde då att anmäla saken till Informationsgranskningsnämnden (IGN) hos Lif – de forskande läkemedelsföretagen.
I sitt svar till IGN menar Bayer att det i den aktuella kontexten, och då inga jämförelser görs med andra produkter, inte kan råda någon tvekan om att "4x lindring" ska förstås som lindring av fyra olika symtom. Att som GSK hävda motsatsen är, enligt företaget, "verklighetsfrånvänt".
Och här får Bayer medhåll av nämnden:
"IGN bedömer att en genomsnittlig mottagare av reklamen också skulle uppfatta den aktuella symbolen och tillhörande text på motsvarande sätt", skriver man och ser ingen anledning til anmärkning mot Bayer.
Istället åläggs nu GSK att betala en administrativ avgift på 50 000 kronor för sin resultatlösa anmälan.