”Lös problemen i journalsystemet Take Care”
I måndags, den 27 november, drabbades journalsystemet Take Care av driftstörningar. Media rapporterade medan patienter påverkades, sjukvårdspersonalen fick jobba extra och it-avdelningen började leta efter felkällan. Dagen därpå rapporterade Region Stockholm om “stora störningar” varpå en backup-lösning installerades för att för stunden avhjälpa felet. På onsdagen och torsdagen fortsatte felsökning medan sjukhuset befann sig i stabsläge.
Driftavbrott av denna natur händer ibland. Problemet är bara att sjukvården inte har förmågan att analysera och snabbt åtgärda dem. För modern sjukvård är idag, tekniskt sett, något helt annat än tidigare. Servrarna står inte längre och snurrar i den egna källaren – sjukvårdens ekosystem är komplexa och består av allt från sjukhus, fristående kliniker, satellitkontor, forskningsanläggningar, externa tjänster för exempelvis bildanalys och i vissa fall sjukvård i hemmet.
Det är ett nätverk helt enkelt. Och nätverk är, ur ett tekniskt perspektiv, komplexa. Att leta manuellt efter allt från skadlig kod till felaktiga uppdateringar, brandväggar och trilskande hårdvara eller felinställd nätverksutrustning är inte bara svårt – det är snudd på omöjligt i en nätverksbaserad it-miljö. Problemen är inte enbart att viktiga journalsystem kan ligga nere: oförmåga att utföra schemaläggning eller försämrad prestanda som påverkar kvaliteten på bildtjänsterna är andra exempel på nätverksproblem som kan påverka både patienter och personal.
Här behöver svensk sjukvård acceptera och bejaka att vården i realiteten bedrivs som ett tekniskt nätverk.
När svensk vård dessutom, inom en inte alltför lång framtid, kommer att använda allt mer it-tjänster som ligger i molnet blir denna brist på teknisk analysförmåga av det nätverk man är, ännu tydligare. Journalleverantörer i privata moln, AI-stödd taligenkänning från det publika molnet eller en självuppskattningsapp – varför funkar de inte just nu och vad beror felet på?
Här behöver svensk sjukvård acceptera och bejaka att vården i realiteten bedrivs som ett tekniskt nätverk. För att det nätverket ska fungera i stort sett dygnet runt alla årets dagar krävs en förmåga att förstå och analysera hur nätverket mår och var eventuella stillestånd, intrång, överbelastningsattacker eller felaktigheter befinner sig och hur de snabbt kan åtgärdas. Annars tar det alltför lång tid att komma tillbaka vilket drabbar både patienter och personal.
Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.