Omsusat diagnostikbolag byter namn
”Magn” ska återspegla företagets magnetiska testremsateknologi, medan ”oral” ska kopplas till att oral vätska, saliv, är den primära provtypen som bolaget använder.
Namnbytet är tänkt att förstärka varumärkesidentiteten.
– Namnet tydliggör vårt nuvarande uppdrag och de innovativa lösningar vi utvecklar. Vi tror att det kommer att hjälpa oss att bättre knyta an till kunder och intressenter när vi fortsätter att göra framsteg inom hälsodiagnostik, säger bolagets vd Marco Witteveen i ett pressmeddelande.
Namnbytet förutsätter ett godkännande vid årsstämman den 28 juni.
Aegirbios aktie steg kraftigt under pandemins inledning, då företaget lanserade en självtest för covid-19 och storslagna förväntningar offentliggjordes. Men försäljningen tog aldrig riktigt fart. Istället föll aktien ihop efter bland annat medieuppgifter om misstänkta kopplingar till en bedrägerihärva och kritik från Finansinspektionen om bristande informationshantering.