Bio ska locka unga till teknik
Fler unga ska bli nyfikna på till en framtid inom teknik och naturvetenskap. Idag slår Danmarks Tekniska Universitet upp sina portar för mer än 1 500 skolelever, som alla har lockats dit på ett för DTU helt nytt sätt.
Det är första gången som DTU använder mobila plattformar i sin marknadsföring. En SMS-kod har visats i bioreklam, och de som SMS:at in koden har fått en vip-bjudan i retur.
Förhoppningen är att besökarna ska bli så intresserade av vad de ser, att de vill återvända, som studenter.
Ungefär 1 500 unga från hela Danmark väntas komma till evenemenaget, där de bland annat ska få veta mer om DTUs 25 ingenjörsutbildningar. De kommer att få chans att möta både lärare och studenter, och få veta mer om deras erfarenheter, och om hur det kan bli att arbeta som ingenjör i framtiden.
Besökarna på Öppet-husdagen får också chans att uppleva DTU ScienceShow, en mycket uppskattad föreställning där studenter experimenterar och spexar kring naturvetenskap och teknik.