Klinstudie ska bädda för marknaden
Lundabolaget Dignitana ska genomföra en klinisk studie på sitt kylsystem för att motverka håravfall i Malaysia, men studien behövs inte för att produkten ska bli godkänd.
- En lokalt genomförd studie i Malaysia kommer starkt bidra till marknadspenetrationen i Sydostasien, säger Dignitanas vd Martin Waleij.
Produkten mot håravfall, som idag finns på marknaden bland annat i Sverige, Japan och Sydkorea, ska testas på 100 personer som behandlas för bröstcancer.
Studien görs i samarbete med universitet i Kuala Lumpur, som också finansierar den. Patienterna ska följas under nio till tolv månader i en quality of life-studie, för att bolaget också vill utvärdera om skalpkylning och mindre håravfall har påverkan på patienternas livskvalitet.
- Vi planerar även att genomföra tre till fyra liknande marknadsstudier på prioriterade marknader och räknar med att under hösten slutföra processen med välja rätt kandidater till dessa studier, säger Martin Waleij.