Läkemedelsindustrin inför en avgrund
Industrin är utan framtid om inte en snabb förändring sker. Jakten på storsäljarna riskerar att slå ut hela branschen, hävdade Jonathan Knowles, forskningschef på Roche, på Swedenbios CEO summit.
Han hade en besk medicin att leverera. Ett känt faktum är att investeringar i forskning och utveckling ökar samtidigt som antalet produkter minskar. Det gör att vi – statistiken inkluderar även biotech-företag – likt ett lämmeltåg rusar mot avgrunden.
Problemet är att alla jagar storsäljaren och produkterna som ensamma ska lösa stora medicinska problem. Det är dömt att misslyckas, enligt Jonathan Knowles.
- I USA finns ungefär 300 läkemedel inom onkologi på marknaden och 861 i pipeline. Det säger sig självt att det inte kommer att fungera för industrin.
- Vi måste ställa oss frågan – ger vi rätt medicin till rätt patienter? 100 000 människor dör varje år i USA till följd av reaktioner på läkemedel, sade Jonathan Knowles.
Enligt Jonathan Knowles måste hela industrin förändras till att substansernas verkan på individuella patienter står i fokus. Det gäller att jobba med att omklassificera sjukdomar på molekylär nivå för att bättre kunna avgöra substansernas verkan på enskilda patienter. Branschen måste också fokusera på att ta innovationer hela vägen från forskning ända till klinik och stärka samarbetet mellan dessa parter. Jonathan Knowles menade att små högutbildade länder som Sverige har en bättre förutsättning att genomföra dessa förändringar än stora länder.
- Ni har patienterna och datan. Kan ni skapa en dialog mellan läkemedelsbranschen och vården och samtidigt jobba med datan på ett smartare sätt så kan Sverige ta täten igen, sade Jonathan Knowles.