Q-Med ska konkurrera med Big Pharma
- De stora bolagen börjar intressera sig för estetikprodukter, säger uppsalabolagets vd Bengt Ågerup.
- Vi har bara estetikprodukter och big pharmabolagen använder sina intäkter från andra läkemedel till att vidareutveckla våra preparat, säger Bengt Ågerup.
De olika utgångslägena gör att Q-Med måste söka andra vägar för att möta konkurrensen.
Bengt Ågerup menar att Q-Med har tömt ut möjligheterna med att vidareutveckla hyaloronsyrapreparaten och nu ska rikta sina satsningar på proteinläkemedel och hudkrämer.
- Vi kan inte luta oss tillbaka och vara nöjda, vi måste hitta nya substansgrupper, säger han.
Han säger att bolaget har tekniska lösningar på gång, men att de ännu är en bit från klinisk fas.
- Vi räknar med att gå in i fas I och II under tidigt 2011 och att nå fas tre ett år efter det, säger han.
Förra veckan meddelade Q-Med att de varslar 30 personer från sin verksamhet i Uppsala, men enligt Bengt Ågerup har det inget att göra med konkurrensen från storspelarna.
- Det är en del i en omorganisation, framför allt av vår marknadsavdelning och det är en effektivisering. Visst, hade vi sålt för dubbelt så mycket hade det kanske inte behövts, men vi har inte dåligt med pengar, säger Q-Meds vd.