Novo Nordisk rustar i kampen om diabetesmarknaden
Godkännadet av Victoza ger det danska bolaget ett försprång mot ärkerivalen Eli Lilly.
Redan våren 2008 ansökte Novo Nordisk om godgännande av Victoza hos FDA. Att godkännandeprocessen tagit så lång tid beror på att myndighetens rådgivare varit oeniga kring huruvida preparatet ökar risken för cancer eller inte. Möss och råttor som fått medicinen i extremt höga doser har nämligen utvecklat cancerceller i sköldkörteln. Godkännandet ges nu med förbehållet att en varningstext om cancerrisken läggs till i bipacksedeln för läkemedlet.
Analytikern Rune Majlund Dahl säger till business.dk att Victoza trots detta troligtvis kommer att bli en blockbuster för det danska bolaget.
- Lillys preparat Byetta som finns på mrknaden i dga har också en varningstext om cancer bifogat men detta har inte påverkat försäljningen, säger Rune Majlund Dahl.
Enligt bolagets beräkningar kan Victoza komma att sälja för mellan 7 och 8,5 miljarder svenska kronor per år på den amerikanska marknaden.