Rika indier öppnar för svensk medtech
2008 importerade Indien medicinteknik för 11,5 miljarder. Svenska företag som kan få sin produkt inkluderad i landets nationella riktlinjer har foten inne på en gigantisk marknad.
Tillgången på avancerad sjukvård kan inte möta efterfrågan från den växande indiska medelklassen. Ekonomin drivs av ökande inkomster hos en växande, ung population. 650 miljoner indier har mobiltelefon i dag. 19 miljoner skaffar mobiltelefon varje månad. År 2025 väntas 427 miljoner Indier tillhöra medelklassen som år 2005 bara var 49 miljoner personer.
- Arbetstillfällena håller på att flytta över från jordbruket till tillverkningssektorn och vi ser också ett snabbt skifte från mestadels akuta till allt mer kroniska sjukdomar hos befolkningen, ungefär på samma sätt som skedde i västvärlden för 20 år sedan, säger Bengt Johansson på Exportrådet.
Den indiska medelklassen växer så snabbt att välfärdsinstitutioner som till exempel sjukvården inte hänger med. Även om Indien ligger långt fram när det gäller forskning och utveckling kan det ökade behovet av avancerad vård inte mötas av landets egna företag. Behoven är stora inom diagnostik och för förbrukningsmaterial som nålar och katetrar.
Bengt Johansson
Dessutom behövs portabla point of care-lösningar till de många, ofta undermåliga, sjukvårdsinrättningar som finns på landsbygden. Här finns alltså en nisch att fylla och det är bland annat här svenska medtechföretag har en chans att etablera sig, säger Bengt Johansson på Exportrådet.
Multinationella aktörer tog sig in på den indiska marknaden redan för 80 år sedan. Svenska Elekta och Gambro finns här liksom jättarna GE Healthcare, Philips och Johnson&Johnson. I dag är 77 procent av all medicinteknisk utrustning som används i Indien importerad. År 2008 importerade Indien medicinteknisk utrustning värd 11,5 miljarder svenska kronor. 80 procent av de importerade produkterna köps av den privata sektorn.
Ett av de svenska medicinteknikbolag som vill etablera sig i Indien är Aerocrine som utvecklar instrument för att mäta graden av inflammation i luftvägarna vid astma. Bolaget har sedan 2009 en distributör i Indien och nu ligger bolaget i startgroparna för att lansera en ny version av huvudprodukten Niox Mino, ett handhållet instrument för att mäta halten av kvävemonoxid i utandningsluften och därmed graden av inflammation i luftvägarna.
Aerocrines produkter finns idag på flertalet större marknader i världen . Bolaget har egna säljorganisationer i USA, Tyskland, England och Sverige. I övriga länder säljs produkterna av nationella distributörer och förra året såldes över en miljon patienttester världen över. Eftersom Indien är en stor marknad med många astmapatienter siktar nu bolaget på att nå en bredare marknad här.
Den stora utmaningen för att nå en bred marknad är att metoden måste inkluderas i de nationella riktlinjerna för behandling av astma och kostnadsersättas från sjukförsäkringssystemen. Här är vi delvis beroende av hur Indiens privata sjukförsäkringssystem utvecklas framöver, säger Linus Norrbom, internationell försäljningschef på Aerocrine.
Som ett led i strategin kommer Aerocrine aktivt att stödja sin lokala distributör i bearbetningen av marknaden, både från Sverige och med regelbunden närvaro på plats. Närmast åker Linus Norrbom till New Delhi och Mumbai i slutet på september för att tillsammans med distributören träffa opinionsledande läkare.
- Långsiktigt arbetar vi för att vår metod ska erbjuda personlig och kontinuerlig sjukdomskontroll för människor som lever med astma, på samma sätt som blodglukosmätare idag hjälper miljontals människor med diabetes, säger Linus Norrbom.
Linus Norrbom