De förlorade under Q3
SOBI, Cellavision, Q-Med och Karo Bio redovisade en förlust för tredje kvartalet och Astrazeneca en vinstminskning på två miljarder.
Astrazeneca släppte sin delårsrapport igår och visade på en vinstminskning på nära två miljarder kronor i jämförelse med förra årets tredje kvartal. Även omsättningen minskade med 2 procent, vilket innebar en minskning av försäljningssiffrorna med en miljard.
En stor minuspost i Astrazenecas resultaträkning är de nära 3,2 miljarder kronor som under tredje kvartalet gick till juridiska kostnader kring rättstvisten om depressionsläkemedlet Seroquel.
Dessutom påverkades Astrazenecas försäljning i USA av generiska konkurrenter till Arimidex, Pulmicort Respules och Toprol-XL. I år uteblev också de intäkter från försäljningen av influensavaccinet H1N1 vilket bidrog till skillnaden mellan årets och fjolårets Q3-rapport.
Även SOBI, gamla Swedish Orphan Biovitrum, redovisade negativa resultat. Tredje kvartalet slutade med en förlust på 27,5 miljoner kronor. Förlusten är en fortsättning på den ekomoniska nedförsbacke som SOBI påbörjade i januari. Resultatet från perioden Januari-September är nu nere på -91,5 miljoner kronor. Trots det ökade företagets omsättning med fem procent och landade på 444 miljoner kronor för tredje kvartalet.
I rapportens vd-ord nämner Martin Niklasson EU-ländernas budgetproblem som bidragande orsak till den minskade försäljningen.
- Flera europeiska länder upplever budgetproblem, vilket har hämmat vår försäljning. Vi har också sett en ökad nivå av parallellhandel under året. Dessutom har det skett en dramatisk förändring av inköpsmönstren hos grossister och distributörer, vilket har lett till inga eller senarelagda inköp av produkter under tredje kvartalet, i avvaktan på genomförandet av annonserade prissänkningar i några länder. Slutligen har godkännanden och försäljning av nya tillväxtprodukter försenats eller hämmats i Europa, skriver han.
Cellavisions kvartalsresultat redovisade en förlust på 7,5 miljoner kronor men bolaget ökade omsättningen med 29 procent vilket landade på en försäljningsökning på 20 miljoner kronor. Q-Med resultat sjönk med fem miljoner kronor trots en omsättningsökning på tre procent. Karo Bio hade ingen omsättning alls i år vilket resulterade i ett resultat på -200 000 kronor.