23948sdkhjf

Så blir du en het arbetsgivare

Att vara en eftertraktad arbetsgivare handlar om att kunna erbjuda rätt saker till rätt målgrupp. Den som lyckas kan halvera sina rekryteringskostnader och samtidigt få företaget att blomstra. Daniel Wägerth på Universum vet hur.
– Sitt arbetsgivarvarumräke har man vare sig man vill eller inte. Det är viktigt att förmedla rätt bild av vem man är som arbetsgivare så att man skapar rätt förväntningar och därmed lockar till sig rätt kandidater för rekrytering, säger Daniel Wägerth, employer branding-specialist på Universum Communications.



Att stärka sitt
employer brand handlar om att få företaget att uppfattas på rätt sätt. Det gäller såväl potentiella och nuvarande medarbetare som anställda som slutat. På så sätt blir det enklare att rekrytera rätt personer till företaget. Men vad attraherar då karriärister inom life science?

I Universums undersökning Karriärbarometern, som genomförs bland unga yrkesverksamma akademiker, ställs frågan vilken bransch de arbetar inom idag, vad de har för utbildningsbakgrund och vilken arbetsgivare de anser är en av deras topp-5 arbetsgivare.

Totalt svarade omkring 15 000 personer på undersökningen, av dem fanns 226 svarande med civil- eller högskoleingenjörsbakgrund som arbetar inom bioteknik- eller läkemedelsbranschen. Av totalt 40 attribut hos arbetsgivaren som finns att välja på i barometern är det absolut viktigaste för anställda inom life science-branschen att arbetsgivaren låter dem ha en bra balans mellan arbete och privatliv. Därefter följer i tur och ordning möjligheter till professionell utbildning och utveckling, utmanande arbete, samt att ha ledare som stöttar den personliga utvecklin-gen. Sist på topp fem för den här målgruppen kommer en konkurrensmässig grundlön, enligt undersökningen.

– De företag som hamnar i topp fem är arbetsgivare med gott rykte som kan erbjuda en utmaning och som är bra karriärmässigt. Att få ägna sig åt forskning och innovativt tänkande är också en stark drivkraft för den här gruppen, säger Daniel Wägerth.

Enligt undersökningen har förmåner för de anställda en viss betydelse för varumärket internt men det är inte lika viktigt som utmaning/utveckling, särskilt inte för akademiker. Företagets image är det minst viktiga vid valet av arbetsgivare enligt undersökningen men trots detta är det de företag som har just en stark image som ligger i toppen bland de mest populära arbetsgivarna. För att bli en populär arbetsgivare gäller det att se över de styrkor bolaget har som arbetsgivare genom att göra undersökningar och intervjuer med de anställda. Parallellt med detta är det viktigt att ta reda på vad ledningen vill göra med företaget och för de anställda på ett långsiktigt plan för att sedan slå ihop de anställdas uppfattning med ledningens. Det är denna samlade bild – ledningens vision och de anställdas dagsuppfattning – som visar vad företaget har att erbjuda.

– När man har tagit reda på detta måsta gäller det att försäkra sig om att det företaget kan erbjuda är attraktivt för målgruppen. Här är det viktigt att ta reda på vad den specifika målgruppen söker och hur man står sig i konkurrensen med andra arbetsgivare.

– Rekryteringskonkurrenter är oftast inte alltid desamma som affärskonkurrenter. Till exempel är Ikea en av de största och mest populära arbetsgivarna för ingenjörer generellt sett, så en del företag inom life science-sektorn kanske faktiskt tävlar med möbeljätten om arbetskraften.

Daniel Wägerth

Företag som lyckas skapa ett bra employer brand har mycket att vinna. Med ett starkt arbetsgivarvarumärke minskar rekryteringskostnaderna eftersom företaget automatiskt lockar till sig rätt kompetens. Samtidigt får man rätt personer som gör ett bra jobb vilket driver företaget framåt.

– Det finns arbetsgivare som har sparat 40-50 procent av sina rekryteringskostnader på att strategiskt arbeta med employer branding, säger Daniel Wägerth.

En grundregel när det gäller att stärka sitt employer brand är att använda så många kommunikationskanaler som möjligtför att nå ut med sitt budskap. Erbjudandet ska genomsyra allt från annonser till det personliga mötet, enligt Daniel Wägerth. Han betonar vikten av att inte bara skriva rakt upp och ner på hemsidan vad företaget står för och vad det kan erbjuda de anställda.

– Det blir ofta klyschigt och det räcker inte att budskapet står där, man måste använda medarbetare och alumner som språkrör för att definiera vad till exempel jämvikt mellan arbete och fritid betyder på just ditt företag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.354