Viktigt välja rätt bolagsnamn
Life science-branschen är generellt sett sämre än andra sektorer på att namnge sina bolag enligt Mats Dafnäs, varumärkesstrateg på kommunikationsbyrån Zellout.
Att skapa ett attraktivt varumärke är avgörande för att locka till sig rätt personal. Och varumärkesbyggandet börjar redan när du väljer namn på bolaget. Mats Dafnäs brukar jämföra varumärket med en person.
– Ett bra varumärke är någon du litar på. När du litar på någon så köper du hans eller hennes produkt utan att du behöver fundera över innehållet eller kvaliteten, du känner till varumärket och vet vad det står för.
Namnet på företaget är en viktig del i att bygga ett starkt varumärke. När Zellout mäter styrkan i varumärken i sin varumärkesbarometer används tre parametrar. Det första är kännedom, det vill säga hur många som känner till varumärket. Det är den absolut viktigaste parametern, enligt Mats Dafnäs. Det andra är kunskap, alltså hur många i målgruppen som vet vad företaget gör, och det tredje är hur många i målgruppen som har positiva associationer till varumärket.
De två sistnänmda kan fyllas på när det första kriteriet väl är uppfyllt.
För att ett bolagsnamn ska vara riktigt bra ska det vara lätt att komma ihåg, beskriva verksamheten bra och förmedla rätt associationer. En svår uppgift verkar det som när man tittar på life science-bolagens namn.
– Alligator Bioscience tycker jag lyckas bra när det gäller både första och andra kriteriet, medan det är mer tveksamt om det ger rätt associationer. Tittar man på ett namn som Cobolt gäller samma sak. Cobolt är ju ett grundämne och när jag hör namnet tänker jag på det och det kan ju vara så att det faktiskt är det de sysslar med, men om det inte är det så är det problematiskt.
Life science-bolagen är generellt sett svaga när det gäller att hitta bra namn på sina bolag, tycker Mats Dafnäs. Nästan alla de bolag som finns listade i Biotech Swedens Life Science Industry Guide har engelska namn som innehåller lite av ursprung och identitet.
– Det speglar förmodligen att man har mycket internationella kunder, men dessutom är de flesta namnen opersonliga, mer åt det beskrivande hållet. Det är synd, det går ju att hitta bra engelska namn. Apple och Facebook är två strålande exempel. I reklambranschen är det vanligt att uppkalla bolaget efter ägarnas namn, men det verkar ingen i life science göra.
En annan sak som en del life science-bolag är förtjusta i är bokstavsförkortningar som i Effrx Pharmaceuticals eller Orf Genetics.
Det är absolut förbjudet i Mats Dafnäs bok eftersom det är svårt att komma ihåg.
– Många tror att det inte handlar om mänskliga relationer utan om de system man säljer, det kanske är därför de vill vara opersonliga. Inom reklambranschen är det vanligt att man använder sitt eget namn i företagsnamnet men det verkar ingen i den här sektorn göra.
– Om man vågar välja ett personligt namn får man en tydligare identitet.