23948sdkhjf

Kluster lockar inte investerare

Att ingå i ett kluster gör inte företag mer attraktiva för investare. Det visar en undersökning som Medicon valley alliance har gjort bland internationella riskkapitalister.
Av 34 internationella riskkapitalister är det endast tre som tycker att det är viktigt att ett bioteknikföretag är beläget i ett life science-kluster. För resten är det antingen helt ointressant eller av mycket liten betydelse. Det visar en rapport som Medicon valley alliance, som ansvarar för marknadsföringen av Medicon valley, har tagit fram efter djupintervjuer med potentiella investerare.

– För riskkapitalisterna är antagligen ett klustermedlemskap i sig inget som påverkar värderingen av ett företag. Det finns inget självändamål med att ingå i ett kluster men det skapar bättre möjligheter för samarbete, nätverkande och utveckling av innovationer, säger Göran Lindqvist, ekonomie doktor på Handelshögskolan i Stockholm, som har forskat på kluster.

Han får medhåll av Medicon valleys vd Stig Jørgensen, som inte heller tycker att klustermedlemsskap i sig tillför något extra.

– Kluster isolerat för sig självt ger inget mervärde. Det räcker inte med att ha en massa kända namn på väggarna, säger han.

I undersökningen framkom att vad riskkapitalisterna verkligen premierar är bolagens teknik och deras ledning. Gott betyg på båda av dem ökar investeringsviljan hos finansiärerna.

Men här tycker Göran Lindqvist att de internationella venture capital-bolagen tänker för kortsiktigt.

– De är lite närsynta och ser inte på vilken omgivning företagen verkar i. Bra teknik och företagsledning kommer inte av sig självt utan kan vara ett resultat av att ingå i ett kluster.

Samma undersökning visade också att de internationella riskkapitalisterna hade dålig kännedom om Medicon valley över huvud taget. Endast 22 av 34 hade hört talas om life science-klustret medan 12 inte kände till det alls.

– Det är en deprimerande bild som undersökningen ger och den visar att vår marknadsföring inte är tillräcklig. Vi slåss mot 250 andra kluster runt om i världen som alla tycker att de är bäst och vi måste bli mer målinriktade för att attrahera kapital och talanger, säger Stig Jørgensen.

Men Göran Lindqvis t tror inte att de nedslående resultaten nödvändigtvis beror på fel i kommunikationen med omvärlden.

– Ofta är det via klusterorganisationerna som företagen kommer i kontakt med till exempel riskkapitalister i samband med företagsdagar och liknande. Jag tycker att de kommunicerar ganska bra.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063