23948sdkhjf

Därför antar Ortivus en ny strategi

Efter flera år med kassakrångel tar medtech-bolaget nya tag.
Ortivus ledning och styrelse har tillsammans med externa rådgivare sett över bolagets verksamhet och möjligheterna för att verksamheten ska kunna fortsätta.

Bolaget har under flera år satsat mycket på ambulansverktyget Mobimed, en produkt som bland annat kan monitorera hjärtfrekvenser och registrera patientinformation i ett digitalt journalsystem. Även Coronet, en produkt för hjärtvård på sjukhuset, har varit mycket i fokus. Bägge produkterna har haft svårt att slå globalt då marknaden till stora delar domineras av multinationella företag. Ortivus skriver i ett pressmeddelande att de har flera affärer på gång men att förseningarna i försäljningsprocessen lett till att bolaget har ett stort finansiellt underskott.

Parallellt med detta har Ortivus också vidareutvecklat Mobimed, något som bolaget tror har lett till att potentiella köpare avvaktat i väntan på den nya versionen.

Den nya versionen, Mobimed Smart, ska nu vara klar för försäljning och bolaget hoppas på en ljusning under 2012.

Mobimed Smart har en mer utvecklad mjukvara som lättare kan anpassas till vårdverksamheternas egna beslutstödssystem. I samband med att den nya produkten utvecklats har bolagets fokus skiftat från hårdvara till mjukvara. Detta har gjort att bolaget kunnat dra ner på kostnaderna kring hårdvara och medicintekniska komponenter. Dessa kostnadsbesparingar beräknas uppgå till 20 miljoner och kommer att få full effekt under 2012.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062