23948sdkhjf

Ledarna vill ha affärsfolk

Svenska life science-vd:ar vill ha mer kunskap om affärsutveckling och kommersialisering i sina ledningar, enligt en undersökning som Biotech Sweden gjort.
Biotech Sweden skickade i december ut en enkät till 100 vd:ar för svenska life science-bolag med egen forskning och utveckling. Syftet var att få en bild av vilken bakgrund de själva har och vilken kompetens de saknar i sina ledningsgrupper och styrelser. Nästan hälften av de 56 som svarade sa att de vill ha personer med mer kunskap om affärsutveckling i företagsledningen.

– Resultatet bekräftar en bild som finns av branschen, men det är intressant att se att vd:arna själva efterfrågar de här kompetenserna. Det visar att det finns en del kvar att göra, säger Carl Johan Sundberg, chef för Enheten för Bioentreprenörskap på Karolinska Institutet.

En klar majoritet svarar att deras företag är internationellt verksamt och två tredjedelar svarar att de bott och arbetat utomlands tidigare. Bara elva procent efterfrågar personer med mer internationell erfarenhet till sina ledningar.

Men Carl Johan Sundberg menar att den internationella erfarenheten och kunskaper inom affärsutveckling hör ihop.

– Ofta måste man titta utanför Sveriges gränser, gör man det får man också in personer med aktiva och internationella nätverk, vilket i sig är en förutsättning för affärsutveckling. Många av vd:arna i Sverige har varit utomlands för länge sedan, frågan är hur livaktiga deras nätverk är.

Även Gunilla Haeger, rekryteringskonsult med lång erfarenhet inom life science, uppmanar företagen att lyfta blicken.

– Det finns många skandinaver som har arbetat ute i världen som vill flytta hem och som har viktiga erfarenheter inom just affärsutveckling. Men de har inte lätt att få arbete eftersom de svenska företagen har svårt att värdera meriterna, säger hon.

Att det är just affärsutveckling och kommersialisering som vd:arna själva efterfrågar förvånar inte Anders Lundström, vd för läkemedelsföretaget Orexo. Samtidigt konstarerar han att det många gånger är en fråga om prioritering. Av dem som svarat på enkäten var 60 procent vd för ett litet bolag med upp till tio anställda.

– Då måste man ofta prioritera kärnverksamheten. Det finns beprövade metoder för att hela tiden se till att ens produkt är rätt för marknaden, men man måste ha kunskap om dem. Ska man få internationellt kapital krävs att du har svar på hur du tänkt kring de olika delarna i affärsutvecklingen. Amerikanska investerare har till exempel många gånger bättre kunskap om marknaden än vad du själv har.

Vinnova har under 2011 haft ett par pilotprojekt igång för att erbjuda företag som redan fått stöd för innovationsprojekt att också få hjälp med affärsutveckling.

– Vi har sett att behovet finns och har testat lite olika sätt att stödja de här företagen i hur de ska driva sina projekt framåt. Vi håller på att utvärdera nu om och hur vi ska satsa på det här framöver, men den här undersökningen visar ju ytterligare att efterfrågan och behov finns, säger Jenni Nordborg.

Anders Lundström tror det är bra att erbjuda företagen stöd.

– Särskilt bra skulle det vara om de tog fram en affärsutvecklingsmodell som företagen kan använda sig av, det tror jag många skulle vara hjälpta av.

Vill du se hur vd:arna svarade? Ladda ner tidningen som pdf här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047