"Ta strid för ditt patent"
Erfarna bolag gav tips och råd till mindre företag som vill satsa i Asien och Australien.
- Larry Leksell som är en av Elektas grundare berättade bland annat om hur de tog sig in på den japanska marknaden och även hur de tog sig an länder som Indien och Kina. Småföretagen har inte alltid möjlighet att gå in på flera marknader på en gång så det är bra att vara eftertänksam och välja en marknad åt gången som man vill satsa på, säger Anders Hallersjö, affärsområdeschef för health care och life science på Exportrådet.
För att ta sig in på en marknad kan bolagen antingen köpa sig in genom att köpa upp ett bolag som redan verkar på marknaden och därefter börja sälja sina produkter. Eller så kan de hitta en distributions- eller försäljningspartner eller bilda dotterbolag i landet.
- Det är viktigt att göra ett väl föreberett jobb innan man går in på marknaden. Du måste få marknadsgodkännande på plats, ha koll på reimbursement-traditioner i landet, legala aspekter med kopiering och så vidare. Antingen läser du på eller så tar du hjälp av någon med erfarenhet från landet, säger Anders Hallersjö.
Andra punkter som diskuterades var de enkla skillnaderna mellan länderna, som språkliga och kulturella skillnader. Men också de olika traditioner som finns på olika marknader.
- Inför eventet hade vi gjort en undersökning där vi samlat information från flera 30 dotterbolagschefer ute på de olika marknaderna. Då fick vi bland annat veta att 25 procent av cheferna någon gång under sin tid råkat ut för piratkopiering i landet, säger Anders Hallersjö och fortsätter:
- Summan av kardemumman från diskussionen kring frågan var att man ska våga ta strid för sina patent och skydda sina rättigheter. Även där finns hjälp att få.
Exportrådet har länge arbetat med att hjälpa svenska företag inom life sience att få igång export av sina varor men på senare tid har arbetet intensifierats.
- Vi har samtalat mycket med bolagen om vilka typer av stöd de behöver och har börjat samla bolagen efter gemensamma områden, denna gången efter marknad. Sen sätter vi upp seminarier med intressanta talare och skapar en plattform för möten, säger Anders Hallersjö.
Nästa vecka arrangerar Exportrådet en samlingsmonter för ett 10-tal företag i på den stora life science-mässan Zdravookranenenyie i Moskva. I samband med den arrangeras även ett seminarium om infektion och antibiotikaresistens. Bland företagen som följer med finns Bactiguard, Mölnlycke, och Getinge.