23948sdkhjf

"Kalla det inte strategi"

Abstrakt, trevlig och utan mätbara mål. Så beskrivs Innovationsstrategin som efter två års förarbete såg dagens ljus i oktober. Nu sätter branschen hoppet till genomförandefasen och håller tummarna att den medför konkreta åtgärder.
Representanterna från de tre branschorganisationerna inom life sciencesektorn, Sweden Bio, Swedish Medtech och Lif, är rörande överens i sina reaktioner på Innovationsstrategin som presenterades i mitten av oktober. Strategin är trevlig, visar att innovation är en viktig fråga men saknar konkreta åtgärder och mätbara mål.

– Det är ingen strategi. En strategi innehåller konkreta handlingar som är mätbara och går att följa upp och utvärdera. Det här är en vision som inte innehåller någon handlingskraft och då ska man inte kalla det en strategi, säger Johan Järte, vd på Sweden Bio.



Han får medhåll
från Swedish Medtechs vd Anna Lefevre Skjöldebrand och Anders Blanck, vd för Lif. Mycket av reaktionerna grundar sig i en förväntansbild på den skrivelse som Näringsdepartementet arbetat med under de gångna två åren där 1 300 personer, 15 dialogmöten och 50 inspel från olika aktörer varit med och påverkat.

– Innovationsstrategin är en speciell typ av dokument som är ovanlig i Sverige i dag och påminner lite om EU:s Horizon 2020. Den typen av dokument kan vara starten till en bra diskussion och kan visa att innovation är viktigt. Vi var mer traditionella och trodde att den skulle bygga mer på utpekade åtgärder, säger Anders

Blanck.

– Jag hade förväntat mig ett annat dokument med tydliga mål. För det saknas ju i dag, säger Anna Lefevre Skjöldebrand.



Innovationsstrategin
föregicks av både budgetpropositionen och forsknings och innovationspropositionen som presenterades tidigare i höst och som innehöll utmärkande satsningar på life science-området, vilket ökade förväntningarna på Innovationsstrategin ytterligare.

– Vi fick bra ben i budgetpropositionen, ett till i forskningspropositionen och såg framför oss att Innovationsstrategin skulle bli ett tredje att stötta industrin med men nu ser vi det som att vi har två ben. Hade vi haft ett tredje hade vi stått betydlig stadigare, säger Johan Järte.

Branschorganisationsvd:arna påpekar att Innovationsstrategin ändå har positiva sidor om den ses som ett visionsdokument.

– Innovationsstrategin utgör en bra grundplattform för innovationsarbetet mellan alla departement. För oss är det viktigt att departementen arbetar tillsammans för ett lyckat innovationsklimat. En annan bra sak är att innovatören sätts i fokus, även i den offentliga sektorn, säger Anna Lefevre Skjöldebrand.

Förhoppningen sätts nu till genomförandefasen som ska påbörjas inom kort och branschorganisationerna hoppas att innovationsvisionen konkretiseras, även om förväntansbilden är en annan.

– Vi har varit på så många möten och alla säger vi samma saker. Vi väntade på nästa steg, en strategi som skulle få Sverige framåt. Ord till handling tack, säger Johan Järte.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062