23948sdkhjf

Miljoner till affärsutveckling

Det nya programmet "Affärsutvecklingscheckar till företag inom life sciences" ska ge småföretag i Mellansverige en skjuts mot nya marknader.
Bakgrunden till initiativet är bland annat Astra Zenecas nedläggning som gjorde cirka 1 400 personer arbetslösa

– Det var ett hårt slag för regionens life science-sektor. Därför har Länstyrelsen tillsammans med Tillväxtverket bestämt sig för att göra den här satsningen, säger Karin Pålsson på enheten för infrastruktur och företagande vid Länsstyrelsen i Stockholms län

Länsstyrelsen har tidigare delat ut affärsutvecklingscheckar till företag men det här är första gången myndigheten riktar sig särskilt till life science-bolag.

– Det här är en helt ny satsning som vi gör. Till att börja med kan bara företag från Stockholms-, Södermanlands-, Gotlands- och Uppsala län söka pengar men på sikt planerar vi att expandera satsningen till en nationell agenda för life science-branschen. Totalt är det cirka sju miljoner som ska delas ut. Pengarna får inte användas till företagens inre verksamhet utan meningen är att de ska bekosta externa tjänster för att antingen utveckla en vara eller tjänst för nya marknader, eller för att förbereda eller genomföra en internationalisering.



Ett krav är att
företaget ska matcha bidraget med samma summa vilket betyder att bolagen måste ha en stabil ekonomi. Företagen får inte ha fler än 50 anställda eller en årsomsättning som överstiger 50 miljoner euro.

– Företagen ska ha kommit igång med sin verksamhet så att de har haft en rimlig omsättning av egen försäljning under de senaste två åren så utvecklingsinsatsen verkligen gör någon nytta, säger Karin Pålsson.

Enligt Länsstyrelsens hemsida vänder de sig särskilt till företag som är verksamma inom områdena läkemedel, medicinsk teknik, diagnostik och biotekniska verktyg. Kraven på ekonomisk stabilitet gör dock att många forskningsbolag inte riktigt når upp.

– Nej, man måste ha tagit sig förbi idéstadiet eftersom tanken är att det aktuella projektet ska handla om en produkt eller tjänst som kan marknadsintroduceras inom en snar framtid.

Satsningen på affärsutveckling är uppdelad i två olika program, ett för produkt- och tjänsteutveckling och ett för internationalisering. Företag behöver inte välja ett utan kan söka pengar från båda delprogrammen, maxbeloppet som beviljas är 800 000 kronor varav högst 500 000 får användas till internationalisering.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062