Köpsugna läkemedelsbolag jagar nya projekt
Köpa eller köpas. Efter marknadsgodkännanden och klirr i kassan cirkulerar rykten om uppköp. Men de svenska forskningsbolagen framhåller att de kommer att stå för köpandet.
- Vi är nu i en fas där vi ser över våra forskningsområden. Fokus kommer fortsätta att vara på infektionssjukdomar, men vi kommer att bredda oss, kommenterade Rein Piir, Medivirs IR-ansvarig, under life science-seminariet.
Medivir, som i september tidigare i år tecknade avtal om att sälja Ferrers agitationsbehandling på den nordiska marknaden, framhåller att de fortsättningsvis kommer att vara ett företag med hög innovationsnivå. Marknadsgodkännandena för Medivirs och partnern Janssens simeprevir, framför allt i USA, har triggat rykten om uppköp. Rein Piir framhåller dock att bolagets strategi handlar om att köpa in nya tidiga projekt till portföljen.
- Janssen är ett globalt bolag. Medivir är ett litet innovativt företag. Utan Janssen som partner hade vi aldrig fått uppleva den resa vi får uppleva i dag.
I dag har Medivir bland annat ett projekt i tidig utvecklingsfas mot benrelaterade sjukdomar där företaget söker en utvecklingspartner. Likaså har Medivir ett projekt mot neuropatisk smärta i tidig utvecklingsfas, men det senare vill företaget driva i egen regi. Samtidigt ser man efter nya projekt att att fylla bolagets tidiga utvecklingsportfölj med, berättade Rein Piir.
- Vi kommer aldrig att vara mer än ett forskande läkemedelsbolag med hög innovationskraft. När vi nu fått ett kassaflöde är vi inte främmande för att jobba med andra eller göra mindre förvärv om det är i linje med vår forskningsstrategi. Vi tycker att det är viktigt att fortsätta med innovationer, om det då sker genom att inlicensiera projekt så kan det vara så.
Moberg Pharma, tidigare Moberg Derma , fick försäljningstillstånd för nagelpreparatet Nalox/Emtrix under 2010. Efter det har har mycket av bolagets fokus legat på avtal med distributionspartners och även att köpa upp det amerikanska säljkontoret. Parallellt med lanseringen har företaget fortsatt utveckla läkemedelsprojekt, bland annat MOB-015 mot nagelsvamp, och vd:n Peter Wolpert ser framöver att företaget kommer att växa ytterligare genom förvärv.
- Vi kommer att stärka vår pipeline genom inlicensiering eller förvärv av nya projekt, både tidiga eller färdiga produkter, främst inom OTC-produkter för den amerikanska marknaden. Det finns en hel del starka kandidater där ute, kommenterade Peter Wolpert under life science-dagen.
För Orexo handlar framtiden mycket om att ta marknadsandelar från konkurrenten Suboxone. Företaget fick under sommaren FDA-godkännande för sitt läkemedel mot opiatberoende, Zubsolv, som baserar på samma substans som konkurrenten.
- 2013 är året som blev en vändpunkt för Orexo. Dels i godkänndet för Zubsolv, dels ett nytt avtal för Abstral samt att företagsledningen ser helt annorlunda ut nu än för ett halvår sedan, kommenterade Nikolaj Sörensen, ny vd sedan i början av 2013, och syftade bland annat på rekryteringen av Novo Nordisk ekonomichef tidigare under året.
Zubsolv är ett läkemedel som administreras som tablett under tungan. Konkurrenten Suboxone finns dels som tablett dels som film och Orexos strategi har varit att erbjuda patienten en formulering som är praktisk att använda, smakar gott och löses upp snabbt. Zubsolv ska också ha ett lägre innehåll av den aktiva substansen än konkurrenten, vilket ska ge marknadsfördelar.
Några större rekryteringar kommer kassaflödet dock inte leda till tror företagsledarna. Medivir har i dagsläget 130 anställda på företaget. På sin höjd kan ett tiotal personer anställas för att sköta lanseringen av simeprevir på den nordiska marknaden, under förutsättning att preparatet får EU-godkännande i vår, påpekade Rein Piir.
Moberg Pharma har inte heller planer på att rekrytera i några större volymer. Företaget består i dag av ett 30-tal anställda, och ungefär så kommer det att förbli, svarade Peter Wolpert på frågan om bolaget har kapacitet att ta sig an en ny marknad.
- Vi har byggt bolaget på ett väldigt medvetet sätt. Vi har tagit in seniora personer som leder sina respektive delar och det gör de väldigt bra. Ser vi en bra möjlighet att ta oss an en ny marknad så kommer vi att kunna göra det med den kapacitet vi har.