23948sdkhjf

Uppförsbacke för Biogaia

Oron i Ukraina har hämmat bolagets tillväxt.
Biogaias organiska försäljningstillväxt , definierad som försäljningsförändring justerad för valuta och exklusive den stora licensintäkten från Nestlé, uppgick till cirka tio procent för det första halvåret. Det är under bolagets historiska genomsnitt och förklaras av ett antal faktorer som påverkade Biogaia negativt under andra kvartalet.

- Som aviserades i årets första kvartalsrapport har vår ukrainska distributionspartner, på grund av den mycket osäkra situationen där och den lokala valutans nedgång, dragit ned på sina lager och inte köpte några produkter från Biogaia under andra kvartalet. Eftersom Ukraina utgör en viktig marknad för oss påverkade detta signifikant vår totala försäljning, säger vd Peter Rothschild i delårsrapporten.

Vidare har utförsäljningen från bolagets partner Delta Medical har också minskat, dock i mindre utsträckning och det är därför Biogaias förhoppning att Delta Medical snart kommer att komma igång med sina inköp igen.

Biogaia har även drabbats av problem hos sina leverantörer av kulturer som har orsakat problem med leveranserna till USA.

- Eftersom dessa är lösta bör vår distributionspartner där nu kunna intensifiera sina marknadsinsatser. Tyvärr har vi också haft svårigheter att få ivägtillräckliga leveranser av kulturer till Nestlé, säger Peter Rotschild.

Därutöver har bruttoresultatet under perioden påverkats negativt med 2,5 miljoner på grund av kvalitetsproblem. Problemen bestod i sämre kulturkvalitet vilket lett till kortare hållbarhetstider på produkter. Vissa produkter som fanns i kundernas lager har därför ersatts. Kvalitetsproblemen är nu lösta, heter det.

På den positiva sidan lyfter vd fram nya kontrakt på de stora marknaderna Indien och Storbritannien.

- Vi har länge arbetat med att hitta bra lösningar på dessa marknader och anser att vi nu har hittat lämpliga partners. I Storbritannien är det ett dotterbolag till Nestlé som kommer att föra ut våra produkter på marknaden och i Indien ett mindre men specialiserat företag. Lanseringarna i båda dessa länder kommer att ske i början av 2015 och kommer åtminstone när det gäller Storbritannien påverka försäljningen redan i år, säger Peter Rothschild.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079