Ökad vinst för forskning
Vinsten från forskning och utveckling ökar hos läkemedelsföretagen, och mindre bolag tjänar mer.
Det visar en ny studie där de tolv största life science-företagens satsningar på FoU i relation till vinsterna från deras innovationer har undersökts.
Studien visar bland annat att de tolv företagen sedan år 2010 tillsammans har lanserat 143 nya produkter. Dessa produkter förväntas kunna tillföra bolagen ungefär 955 miljarder dollar vardera, motsvarande 7 190 miljarder kronor, under sin tid på marknaden. Under samma tidsperiod har 236 produkter utvecklats till sen fas enligt rapporten. Dessa förväntas tillföra bolagen motsvarande 8 817 miljarder kronor om de når marknaden.
Rapporten visar även att vinsterna av FoU varierade mycket mellan de olika företagen. Resultaten påverkades bland annat av företagens storlek, där större företag tjänar mindre på sin FoU som en följd av större kostnader för verksamheten. Dessutom ökade vinstutsikterna ju mer företagen ägnade sig åt extern innovation samt om de hade en mer fokuserad portfölj med färre strategiska områden.
I en kommentar till rapporten påpekar en representant från Deloitte att tillsammans med vinsterna från FoU ökar även kostnaden för att utveckla nya mediciner.
Studien har utförts av Deloitte tillsammans med konsultbolaget Global Data, som tidigare under hösten publicerade en annan rapport som visade att nio av tio Big Pharma.bolag satsar mer pengar på marknadsföring än på FoU.