23948sdkhjf

”Lagom är en bra inställning”

Inom PR är det viktigt att inte ta i för mycket och inte heller för lite. Det är Sverige bra på, tycker PR-strategen Richard Hayhurst.
- Bra PR är ett verktyg som kan hjälpa små och medelstora företaget, SME-företag, med i princip alla delar av sin verksamhet – allt från att göra affärer och skapa samarbeten till att rekrytera de bästa medarbetarna till bolaget, sade Kristian Tryggvason, vd på labtechföretaget Biolamina under ett frukostseminarium arrangerat av Stockholm Science City Foundation.

Kristian Tryggvasson var på plats i Wenner-Gren Center i Stockholm i går torsdag för att tala om PR för SME-företag inom svensk life science. Han var en av talarna tillsammans med den brittiske PR-strategen Richard Hayhurst som arbetat med PR för bland annat bioteknik- och läkemedelsföretag samt för fåret Dolly – världens första klonade däggdjur.

Richard Hayhurst har lång erfarenhet av life science-klimatet i Norden och han påpekade under torsdagsmorgonens seminarium att svenska bolag har ett försprång, då uppfattningen utomlands generellt är att svenskar är pålitliga, moderna och stabila. Han berömde även den svenska inställningen att lagom är bäst.

- Inom PR är det viktigt att inte ta i för mycket och inte heller för lite, utan att hitta rätt balans. Det är svenska bolag bra på.

Dock är många lite blyga och drar sig exempelvis för att skicka ut pressmeddelanden som man tycker har för lite nyhetsvärde, sade han och påpekade att det är viktigt att synas ofta.

- Om man skickar ut, och syns i, pressmeddelanden ofta så kommer bolaget att etsas in i journalisternas bakhuvud, även om de inte alltid skriver om de nyheter som man förmedlar ut. Pressmeddelanden är även ett bra sätt att nå ut till kunder och andra målgrupper och något som alla bolag borde ha är en egen kontaktdatabas med personer som borde få tillgång till informationen. De är enkla att sätta ihop men är på samma gång mycket värdefulla.

Vad ska man då skriva i sina pressmeddelanden?

- Det är viktigt att komma ihåg att alla målgrupper är människor och människor tycker mycket om historieberättande – storytelling. PR handlar därför om storytelling, sade Richard Hayhurst.

Förutom pressmeddelanden finns det självfallet många andra kanaler att använda för att nå ut till journalister och andra målgrupper. Ett exempel, som rekommenderades varmt, var utskick av nyhetsbrev till målpersoner. Även att delta på utvalda konferenser och möten är viktigt för att synas och bygga upp relationer.

- Ett annat sätt att synas är att aktivt delta i debatter, publika diskussioner och politiska initiativ. Även bloggare har en växande makt så om man kan bygga upp en personlig kontakt med rätt sorts bloggare kan det vara ett väldigt bra sätt att nå ut.

Richard Hayhurst påpekade att även sociala medier spelar en allt viktigare roll, men borde användas med försiktighet.

- Youtube är ett mycket effektivt sätt att nå ut och journalisterna finns på Twitter. Linkedin är bra för att synliggöra bolaget men man får passa sig så att sidan inte blir övertagen av rekryterare. Facebook är en mer privat plats där jag inte ser ett stort värde av att vara.

Ett bolag som har valt att finnas tillgängligt på alla ovanstående medier är Biolamina, men labtechföretagets vd Kristian Tryggvason höll ändå med om att Facebook är en kanal som man kan vänta med.

- Facebook är en väldigt privat plats och där vill man inte bedriva sin marknadsföring. Vi har dock valt att ändå finnas där. Målet är då främst att nå ut till unga personer inom regionen för att locka dem att bli våra framtida medarbetare, sade Kristian Tryggvasson.

Han berättade även att bolaget arbetar aktivt med storytelling i sina pressmeddelanden, och att det är viktigt med en röd tråd i kommunikationsmaterialet.

- Skicka aldrig ut meddelanden som inte är väl genomarbetade! Vi skickar hellre ut bra pressmeddelanden mer sällan än sämre material som går ut ofta.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062