23948sdkhjf

Siktar in sig globalt

Enzymatica visar upp en ökad försäljning men ett minskat resultat. Nu satsar bolaget på fler marknader.
I sin rapport från det fjärde kvartalet 2014 visade medtechbolaget upp en ökad nettoomsättning på 8,7 miljoner kronor. Det kan jämföras med 6 miljoner under motsvarande period år 2013. Däremot minskade bolagets resultat efter skatt från -4,8 miljoner kronor år 2013 till -12,3 miljoner kronor förra året. Även resultatet per aktie föll, från -0,26 till -0,49 kronor.

Enzymatica utvecklar produkter för infektioner i andningsvägarna och munhälsa. Produkterna baseras på ett enzym från djuphavstorsk. Ett exempel är förkylningssprayen Coldzyme, som under 2014 bland annat lanserades i Danmark .

- Vår strategi att växa genom en stark hemmamarknad och därefter lansera Coldzyme på nya marknader har varit framgångsrik under 2014. Försäljningen blev 19,1 miljoner kronor vilket är en nära fördubblad omsättning jämfört med 2013. Under året etablerade vi oss på flera marknader utanför Sverige, skriver Enzymaticas nytillträdde vd Fredrik Lindberg, i rapporten.

Han påpekar även att lanseringarna har inneburit inledande kostnader. Nu planeras fler lanseringar, men då tillsammans med distributörer. Förhoppningen är att på så vis minska bolagets egna kostnader i samband med produktlanseringar.

Fredrik Lindberg tillträdde sin tjänst som vd i går måndag. Att han skulle ta över rollen offentliggjordes i slutet av år 2014. Tidigare under året rekryterades även en ny finanschef , en kvalitets- och regulatorychef samt en försäljningsdirektör till företaget.

Läs mer om Enzymatica.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062