23948sdkhjf

Många fuskar med marknadsföringen

Läkemedelsföretag bryter ofta mot marknadsföringsregler – med låga böter.
Läkemedelsföretag bryter gång på gång mot det regelverk som branschen själv satt upp. Det visar en ny rapport som satts ihop av forskare inom samhällskunskap och medicin vid Lunds universitet.

Forskarna har gått igenom domar från de självsanerande organ som instiftats av läkemedelsindustrin själv i Sverige och Storbritannien för att identifiera och motverka oetisk marknadsföring av läkemedel. Systemen för självsanering är nationella och de domar som forskarna gått igenom kommer från åren 2004-2012.

Resultaten publicerades i tidskriften Plos Medicine. De visade att oetisk markandsföring äger rum mer än en gång i veckan i snitt i båda länderna: 536 fall i Sverige och 597 i Storbritannien.I mer än hälften av fallen rörde det sig om vilseledande marknadsföring, där påståenden i marknadsföringen saknar medicinskt stöd. I en femtedel av fallen bedömdes brotten som allvarliga. Ett exempel på ett sådant typ av brott är marknadsföring av receptbelagd medicin till allmänheten. Det är förbjudet i EU.

- Det finns uppenbarligen en diskrepans mellan de etiska reglerna och vad företagen de facto gör, säger Shai Mulinari, samhällsvetenskaplig och medicinsk forskare och studiens ledare, i ett pressmeddelande.

Han tillägger att högre böter borde uppmuntra bolagen att sköta sig. Rapporten visar nämligen att brotten resulterar i låga böter. I förhållande till bolagens årliga försäljningsintäkter landar de på 0,01 procent i Sverige och 0,005 procent i Storbritannien.

Shai Mulinari tror även att publicitet i samband med domarna skulle ha en positiv effekt. Dessutom påpekar han vikten av att läkare och Läkemedelsverket anmäler misstänkta brott.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063