Många fuskar med marknadsföringen
Läkemedelsföretag bryter ofta mot marknadsföringsregler – med låga böter.
Forskarna har gått igenom domar från de självsanerande organ som instiftats av läkemedelsindustrin själv i Sverige och Storbritannien för att identifiera och motverka oetisk marknadsföring av läkemedel. Systemen för självsanering är nationella och de domar som forskarna gått igenom kommer från åren 2004-2012.
Resultaten publicerades i tidskriften Plos Medicine. De visade att oetisk markandsföring äger rum mer än en gång i veckan i snitt i båda länderna: 536 fall i Sverige och 597 i Storbritannien.I mer än hälften av fallen rörde det sig om vilseledande marknadsföring, där påståenden i marknadsföringen saknar medicinskt stöd. I en femtedel av fallen bedömdes brotten som allvarliga. Ett exempel på ett sådant typ av brott är marknadsföring av receptbelagd medicin till allmänheten. Det är förbjudet i EU.
- Det finns uppenbarligen en diskrepans mellan de etiska reglerna och vad företagen de facto gör, säger Shai Mulinari, samhällsvetenskaplig och medicinsk forskare och studiens ledare, i ett pressmeddelande.
Han tillägger att högre böter borde uppmuntra bolagen att sköta sig. Rapporten visar nämligen att brotten resulterar i låga böter. I förhållande till bolagens årliga försäljningsintäkter landar de på 0,01 procent i Sverige och 0,005 procent i Storbritannien.
Shai Mulinari tror även att publicitet i samband med domarna skulle ha en positiv effekt. Dessutom påpekar han vikten av att läkare och Läkemedelsverket anmäler misstänkta brott.