23948sdkhjf

Upp och ner för medtechbolagen under 2014

Bactiguard, Aerocrine och Episurf Medical är tre medtechbolag som redovisar ett minskat resultat från det fjärde kvartalet 2014. Bättre har det gått för Allenex och medtechtillverkaren Elos.
Medtechbolaget Bactiguard redovisade ett rejält minskat resultat efter skatt för det fjärde kvartalet år 2014. Det landade på -15,7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 18,9 miljoner under motsvarande period år 2013. En bidragande anledning till det låga resultatet pekas ut som en marknadsvärdering av ett obligationslån. Även intäkterna hade minskat, från 47,9 till 25,1 miljoner kronor.

- Intäkts- och resultatmässigt var både helåret 2014 och fjärde kvartalet svagare än föregående år och levde inte upp till våra förväntningar. Den stabila basen i form av licensaffären med C.R. Bard, som genererar intäkter på 80-90 miljoner kronor per år, ökade något. Försäljningen av vår egen portfölj av infektionshämmande produkter för sjukvården utvecklades däremot sämre än året innan, skriver bolagets vd Johan Rugfelt i rapporten.

Han påpekar att bolagets resultat under det fjärde kvartalet påverkades positivt av leveranser till Irak, och att bolaget förhandlat om liknande leveranser sedan hösten förra året.

- Vi är inte nöjda med resultatet för det gångna året men ser framtiden an med tillförsikt. Vi har investerat för tillväxt och har den finansiella bas som krävs för att bygga vidare på vår strategi och expandera internationellt. Vårdrelaterade infektioner och antibiotikaresistens är ett växande samhällsproblem och behovet av preventiva lösningar stort. Därmed har Bactiguard en viktig uppgift att fylla.

En stor händelse för Bactiguard under året var bolagets börsintroduktion på börslistan Nasdaq Stockholm. Under 2014 dubblerades antalet marknader som Bactiguard är närvarande på. Bland annat nådde bolaget de nya marknaderna Latinamerika och södra Afrika och satsade på sin försäljning, bland annat genom nyrekryteringar. Nu ligger fokus på att nå fler marknader, bland annat den kinesiska.

- Försäljningen har hittills varit beroende av ett fåtal länder som lagt stora order, i ett oregelbundet mönster. Därmed har den försäljning som genererats av vår egen portfölj varit betydligt mer volatil än licensaffären och varierat kraftigt mellan kvartalen. Utmaningen ligger i att få igång leveranserna till fler marknader och därmed generera återkommande order, som bidrar till en stabilare tillväxt, skriver Johan Rugfelt.

Bolagets operativa kassaflöde för kvartalet uppgick till -27,6, en förbättring jämfört med -45,0 miljoner kronor under samma period 2013. Det motsvarar -0,83 kronor per aktie (-2,25).

Bactiguard har flyttat till ett nytt huvudkontor i Karolinska Institutet Science Park i Huddinge. Dit ska bolagets produktion flyttas, från Markaryd i Småland.

I början av februari meddelade Bactiguard att Niels Christiansen från Hemocue tar över som vd för medtechbolaget efter Johan Rugfelt. Han tillträder den 16 mars.

Ett bolag som det gick bättre för under 2014 var det Stockholmsbaserade diagnostikföretaget Allenex som visade upp ett resultat efter skatt på 7,2 miljoner kronor under 2014:s fjärde kvartal. Det är en rejäl ökning jämfört med 0,1 miljoner kronor under motsvarande period år 2013. Rörelseresultatet landade på 9,5 miljoner kronor (2,2). Nettoomsättningen uppvisade dock ingen större skillnad: 30,7 miljoner kronor (29,4). Resultatet per aktie uppgick till 0,05 kronor (0,02).

- Omsättningen för 2014 som helhet ökade 12 procent, med en stabil tillväxt för samtliga produktgrupper. Den ökade nettoomsättningen kommer såväl från våra etablerade huvudmarknader i Europa och USA som från ökad försäljning på nya marknader. Såväl omsättning som resultat gynnas också av den försvagade svenska kronan, skriver vd och koncernchef Anders Karlsson.

Under 2015 väntar lanseringen av en ny produkt från Allenex: en ny plattform för HLA-typning, i form av realtids-PCR.

0,7 procent ökade nettoomsättningen för medtechtillverkaren Elos. Den uppgick till 380,9 miljoner kronor (368,1) för helåret 2014. Orderingången för kvarvarande verksamheter landade på 418,1 miljoner kronor (356,5). Rörelseresultatet för kvarvarande verksamheter var 33,1 (27,2) och resultatet efter skatt landade på 23,4 miljoner kronor (16,9). Det motsvarar 3,87 kronor per aktie (2,79).

- Den positiva orderutvecklingen med en ökning på cirka 13 procent för året visar att vi är på rätt väg. Samtidigt är vi inte helt nöjda med leveransutvecklingen under 2014 som inte motsvarade vår målsättning. Den positiva ordertrenden kommer att resultera i ökade leveranser under 2015, skriver vd Johannes Lind-Widestam.

- Vi har under de senaste månaderna ökat aktiviteterna för att hitta lämpliga förvärvskandidater. Avsikten är att etablera en global struktur som ger oss förutsättningar att bättre betjäna befintliga och nya kunder. Målsättningen är att stärka vår marknadsposition inom befintliga marknadssegment.

I sin rapport från det fjärde kvartalet visar medicinteknikbolaget Aerocrine upp ett resultat efter skatt på -60,5 miljoner kronor. Det är en marginell försämring jämfört med -59,1. Även när det gäller resultatet per aktie har det i princip varit stiltje: -0,20 kronor (-0,20). Rörelseresultatet landade på -38 miljoner kronor – en förbättring jämfört med -52 miljoner år 2013 – nettoomsättningen uppgick till 50 miljoner kronor (36).

Det fjärde kvartalet förde med sig flera positiva händelser för Aerocrine, bland annat marknadsgodkännanden för bolagets astmainstrument i USA och Kina .

Sämre gick det för Episurf Medical, som i sin rapport redovisar ett resultat efter skatt om -8,1 miljoner kronor (-6,1) för det fjärde kvartalet. Medtechbolaget visade även upp en minskning i sina intäkter från 1,7 miljoner kronor till 1,1 miljoner. Kassaflödet uppgick till -6,2 miljoner kronor (-5,6) och de likvida medlen landade vid periodens utgång på 34,5 miljoner kronor (68,9).

Bolagets resultat per aktie uppgick till -1,01 kronor (-0,78).

I rapporten lyfter Episurf Medical fram att bolaget nu under de första två månaderna 2015 har fått fler ordrar klara för leverans än vad som levererades under hela 2014. En anledning till detta lyfts fram som bolagets nya strategi att på egen hand sköta sin försäljning på de stora europeiska marknaderna.

- 2014 var året då vi testade vår lanseringsmodell och kommersialiseringsstrategi i skarpt läge. 2015 ska bli året då vi lyfter försäljningen. Episurf Medical befinner sig idag i en tidig europeisk lanseringsfas där fokus under 2014 varit lansering av bolagets första produkt, det patient-unika implantatet Episealer Femoral Condyle. Lansering har även inletts för bolagets andra patient-unika implantat, Episealer Trochlea, som erhöll CE-godkännande under hösten. Lanseringen startades på utvalda ortopedkliniker i Nord- och Centraleuropa genom en kontrollerad produktlansering, CPL, där samtliga opererade patienter följs upp kliniskt, skriver bolagets vd Nina Bake i rapporten.

Under det kommande året planerar Episurf att bredda produktportföljen. Det innebär lanseringen av minst två nya behandlingsalternativ till riktade kundgrupper.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062