Vill få fart på svensk industri
En ny strategi med särskilt fokus på SME-bolag ska öka industrins konkurrenskraft.
Syftet med den nya strategin är att stärka konkurrenskraften och locka investeringar till svensk industri, som i dagsläget står för 77 procent av det samlade exportvärdet samt en femtedel av landets ekonomi. En miljon människor har jobb i eller kopplade till svensk industri.
I strategin lyfts synen på en alltmer modern industri fram, med ökad digitalisering och automation samt ett utökat hållbarhetsarbete.
- Vi är mitt uppe i den fjärde industriella revolutionen där digitalisering och automatisering radikalt förändrar förutsättningarna för industriell produktion. Konkurrensen blir allt hårdare men automatisering och utvecklingen av smarta fabriker gör det också mer attraktivt att tillverka i Sverige, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg i ett pressmeddelande.
För att kunna möta den ökande konkurrensen från andra länder lyfts fyra fokusområden fram i strategin: digitaliseringsarbete, hållbar produktion, kompetensförsörjning samt forskning inom områden som stärker den industriella produktionen.
Nästa steg är att ta fram en handlingsplan med utgångspunkt ur dessa fyra fokusområden. Ett särskilt fokus kommer där att läggas på små- och medelstora företag, SME-bolag. Det är intressant bland annat för life science-branschen, där andelen SME-bolag är hög.
- Genomförandet av nyindustrialiseringsstrategin är ett kontinuerligt pågående arbete som konkretiseras i en handlingsplan som utvecklas vartefter processen fortskrider. Det behövs samverkan på flera olika nivåer i det offentliga systemet – från lokal och regional till nationell nivå, står det i strategin.
Arbetet ska följas upp löpande med hjälp av olika indikatorer, som bland annat sysselsättning inom industrin, produktivitet, bruttoinvesteringar och investeringar i FoU. Dessa indikatorer kan uppdateras efter hand för att ge en bättre översiktsbild.