Förbereder expansion
”Vi flyttar till nya lokaler för att kunna hantera en ökning i antalet prover och analyser”, säger Didrik Rosén, försäljnings- och marknadschef på analysbolaget Life Genomics.
Anledningen till flytten är en ökad efterfrågan på bolagets DNA-analyser, med inriktning mot fosterdiagnostik och hälsa.
- Vi flyttar till nya lokaler för vi behöver expandera och bygga upp vår egen labbverksamhet för att kunna hantera en ökning i antalet prover och analyser. Tidigare har vi använt oss av laboratorium och lokaler hos Tataa Biocenter, säger Didrik Rosén, försäljnings- och marknadschef på Life Genomics.
Life Genomics har två produkter på marknaden. Det ena är fosterdiagnostiktestet Nipt, Non-Invasive Prenatal Testing, där ett blodprov från en gravid kvinna analyseras för att identifiera eventuella kromosomavvikelser som Downs syndrom hos fostret i ett tidigt stadium. Nipt lanserades år 2014 och säljs genom privata mödravårdscentraler.
Den andra analysen som Life Genomics erbjuder är Life Nutritest, där genetiken hos en person analyseras för att ta fram individanpassade råd kring kost och motion. Life Nutritest lanserades i november 2015 och säljs på hälsokostkedjan Life.
- Vi har ett stort och ökande intresse för båda produkterna, säger Didrik Rosén.
Life Genomics knoppades av från Tataa Biocenter år 2014.