23948sdkhjf

Stark ökning för Vitrolife

Visar upp en kraftigt ökad försäljning av sina fertilitetsprodukter och väntar sig ytterligare positiv utveckling av marknaden.
Det Göteborgsbaserade medtechföretaget Vitrolife visar upp en 45-procentig ökning i försäljningen från det fjärde kvartalet 2015. Den landade på 199 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 137 miljoner kronor under motsvarande period året innan. I lokala valutor var omsättningstillväxten 38 procent, varav 23 procent var organisk tillväxt.

Bolagets ebitda-resultat landade på 81 miljoner kronor (32) och nettoresultatet var 57 miljoner (28). Resultatet per aktie uppgick till 2,63 kronor (1,39).

Bolagets geografiska regioner hade en god tillväxt under det fjärde kvartalet. Under perioden beslutade Kina att lätta på sin enbarnspolitik och ge familjer rätt att skaffa två barn. Detta skedde i slutet av oktober och bolaget hoppas på att detta kan bidra till en ökad efterfrågan på IVF-behandlingar i Kina, i alla fall på lång sikt.

- Världens största IVF-marknad Kina, som utvecklades svagt under första halvåret, är tillbaka i en normal situation med ökad efterfrågan och expansion i antal behandlingscykler, skriver Vitrolifes vd Thomas Axelsson i rapporten.

Vitrolife säljer produkter för fertilitetsbehandlingar, bland annat två instrument för embryoövervakning efter IVF-behandling via så kallad time-lapse-teknik. Instrumenten kallas Primo Vision och Embryoscope. Embryoscope tog plats i bolagets portfölj genom köpet av danska Unisense Fertilitech i slutet av år 2014 och under det fjärde kvartalet 2015 hade produkten sin högsta försäljning hittills sedan förvärvet.

Under hösten har Vitrolife uppdaterat sin strategi och identifierat fem strategiska fokusområden för att nå sitt mål att bli den världsledande leverantören av medicintekniska produkter för fertilitetsbehandling. En av dessa punkter är att bredda sitt produkterbjudande och att utnyttja externa tillväxtmöjligheter som till exempel samarbeten och förvärv.

För att arbeta med denna strategi har Vitrolife uppdaterat sin organisationsstruktur med tre affärsenheter vars produkter säljs av tre geografiska marknadsorganisationer. De tre affärsenheterna är Media, Disposable Devices och Time-lapse.

- Den enhet som har utvecklats mest är Media, där vi bland annat säljer cellodlingsmedium. Näst störst är Time-lapse, sade Thomas Axelsson under en presskonferens med anledning av kvartalsrapporten.

- Den nya organisationen har varit på plats sedan början av januari, tillägger han.

I takt med en ökad levnadsstandard ökar också antalet personer som väntar med att skaffa barn. Det resulterar till en minskad fertilitet, vilket kan öka efterfrågan på fertilitetsbehandlingar. Vitrolife menar att samma trend nu även finns i tillväxtländer och bolaget räknar med en kontinuerligt expanderande marknad ”som i monetära termer förväntas växa med fem till tio procent per år under överskådlig tid”.

- Fokus under 2016 kommer fortsatt att ligga på marknadsföring och försäljning, främst på tillväxtmarknaderna samt att uppnå ett mer lönsamt och konkurrenskraftigt time-lapse erbjudande. Bolaget arbetar vidare med att ytterligare vässa och föra ut konceptet som bästa partner och helhetsleverantör till kunderna. Vidare fortgår arbetet med att säkerställa att de interna processerna bedrivs på ett kostnadseffektivt sätt, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Läs också:
Hoppas på Kina
Förändringarna i Kinas enbarnspolitik kan ha en positiv påverkan på försäljningen av fertilitetsprodukter tror Vitrolife, som har ökat sitt resultat genom förvärv.

Läs mer om Vitrolife.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078