Köper Medivirs dotterbolag
Karo Pharma köper BioPhausia för 908 miljoner.
Köpet ska till största delen finansieras via ett banklån men bolaget planerar även att genomföra en företrädesemission som kommer att vara fullt garanterad. Affären beräknas vara klar den 15 december.
Genom köpet tar Karo Pharma över ett tiotal varumärken som Mollipect, Lithionit, Citodon, Paraflex, Laxabon och Solvezink. Dessutom får bolaget rätten till licens för läkemedelskandidaten MIV-802, som utvecklas till en behandling mot hepatit C, på vissa marknader i Europa, bland annat Norden. Utvecklingen av MIV-802 utlicensierades i augusti till Trek Therapeutics , Trektx, och BioPhausia har förbehållits vissa marknadsrättigheter.
- Förvärvet innebär ett stort och viktigt steg för oss. Vi förbättrar alla lönsamhetsparametrar då produkterna har karaktären av ”cash cows”, som är väl inarbetade och passar in i vårt sortiment. Klara synergieffekter kan uppnås. Resultatet före avskrivningar ökar i bolaget minst tre gånger, säger Anders Lönner, styrelseordförande i Karo Pharma, i ett pressmeddelande
Bakgrunden till Medivirs försäljning av BioPhausia, produktportföljen Nordic Brands, är att företagets ledning i juni fick i uppdrag av styrelsen att se över möjligheten att dela upp verksamheten i två separata bolag : ett renodlat forsknings- och utvecklingsbolag samt ett läkemedelsföretag med fokus på kommersiellt arbete. Efter att ha utvärderat de två alternativen försäljning respektive separat notering av BioPhausia nådde styrelsen slutsatsen att affären med Karo Pharma var det bästa för BioPhausia, Medivir och aktieägarna.
Läs även:
Medivir ändrar fokus
En stor omorganisation medför att ett 30-tal anställda kommer att sägas upp från Medivir, som drar ner på tidig forskning och lägger allt fokus på onkologi.
Shoppar vidare
Karo Bio fortsätter sin strategi med uppköp av bolag och projekt och tankar kassan genom en emission.
Läs mer om Medivir.