Crestor-kopior ger minskade intäkter
AstraZenecas försäljning minskar efter utgången av Crestor-patentet.
Under våren nådde de första generiska varianterna av AstraZenecas storsäljare, kolesterolsänkaren Crestor, den amerikanska marknaden. Det har lett till en minskad försäljning för bolaget, vilket har dragit ner intäkterna med ungefär tre procent under årets tre första kvartal.
- Resultatet för det tredje kvartalet ligger i linje med förväntningarna, och speglar övergångseffekterna av det första hela kvartalet med generisk konkurrens för Crestor i USA. Vi har väsentligt stärkt vårt fokus på våra tre terapiområden och prioriterat vår portfölj genom externa samarbeten och avyttringar. Detta fokus, förstärkt av våra produktivitetshöjande initiativ, ligger bakom den snabba reduceringen av våra försäljnings- och administrationskostnader. Detta möjliggör ökade investeringar både inom onkologi och i Kina, samt lanseringar av nya läkemedel på nyckelmarknader, säger AstraZenecas koncernchef Pascal Soriot i delårsrapporten.
- Vår forskningsportfölj i sen klinisk utvecklingsfas fortsatte att utvecklas i en takt vi inte kunde förutse för tre år sedan, som till exempel de senaste positiva resultaten för Tagrisso för lungcancer, Lynparza för äggstockscancer och vårt första biologiska läkemedel för andningsvägar, benralizumab, vid allvarlig, okontrollerad astma.
Vinsten per aktie för kärnverksamheten landade på 1,32 dollar, motsvarande tolv kronor. Där ingick dock en återkommande skatteeffekt om 0,36 dollar per aktie. Analytikerna hade väntat sig en vinst på 0,99 dollar per aktie, cirka nio kronor. Där var dock skatteeffekten inte inräknad.
Enligt bolagets prognoser väntar sig AstraZeneca fortfarande att både intäkterna för 2016 och vinsten per aktie för kärnverksamheten kommer att minska med låga till medelhöga ensiffriga procentuella tal jämfört med 2015.
- Viktigt att notera är att vi står framför en intensiv period när det gäller nyhetsflöde de kommande tolv månaderna, där vi i synnerhet kommer få se potentialen för våra immuno-onkologi- och målstyrda läkemedel. Vårt fokus på vetenskapligt ledarskap gör att vi ligger väl i linje med våra mål när vi nu närmar oss en brytpunkt för en portfölj som har utformats för att omvandla företaget och patienters liv, säger Pascal Soriot.