Peptonic satsar receptfritt
Peptonic medical utvecklingsarbete av en gel mot vaginal torrhet visade överraskande resultat i Fas II-studier. Produkten var lika effektiv även utan sin aktiva substans oxytocin. Därför beslutar nu bolaget att satsa på ett receptfritt läkemedel, under varumärket Vagivital.
– Lanseringen av Vagivital är självklart en kursändring i Peptonic, men det är ingen helomvändning. Vi är fortfarande aktiva inom segmentet kvinnohälsa, vårt fokus är fortfarande vaginal atrofi och vi kommer även i fortsättningen att utveckla produkter på basen av gedigen klinisk forskning, säger Johan Inborr, vd för Peptonic medical, i ett pressmeddelande.
Effekten av Vagivital visade sig vara mycket god i de kliniska studierna, och Peptonic sätter stor tilltro till sin nya produkt. Marknaden sägs utgöra ungefär 700 miljoner kronor i Norden, men majoriteten av försäljningen består av receptfria östrogenprodukter. Diskussionerna kring risker med östrogen gör Vagivital till en möjlig vinnare i segmentet och målet är att primärt distribuera genom apotek.
Nu ska den nya produkten CE-märkas, samtidigt som Peptonic undersöker möjligheterna för ett patent. Kostnaderna för detta och för lanseringen ska täckas av en företrädesemission med målet att dra in 12 miljoner kronor.