23948sdkhjf

Stort intresse för exit-seminarium

Det var fullt till sista plats när SDS bjöd in till en heldag om exitstrstegier och partnerskap.

Många mindre bolag och andra intressade är just nu på plats på Karolinska institutet science park. SDS har samlat en rad experter som verkligen kan ge värdefull tips och kunskaper för hur man bör planera sin affärsstrategi från början. Förr eller senare kommer du att behöva söka partners eller kanske en full exit. Dagens första talare, Johan Brun, medicinsk direktör på Pfizer, berättade vad som är viktigt för dem som stort bolsg, när de söker projekt att samarbeta med eller köps upp. Han gav också en intressant historisk tillbakablick. Under de senaste sju-åtta åren har de stora bolagens utvecklingsarbete gått från 30 till 70 procent partnerskap med andra stora eller mindre bolag, snarare än att sköta utvecklingen från scratch själva.

Marcus Thor från Business Sweden gav sedan sina främsta sju faktorer att tänka på för att faktiskt få en bra position i förhandlingar med ett eller flera intresserade bolag, och Philip Thomas från Potter Clarkson förklarade på ett översiktligt sätt vilka fallgropar det finns i patent- och varumärkesskydd.
Sist ut innan lunch var Hedvig Andersén på Torsen konsult. Hon berättade om viktenn av att göra en bra exitanalys tidigt, kanske inte för att en startup alltid kan hålla sig till planen, utan lika mycket för att en väl gjord analys ger flexibilitet när exitbeslut måste tas. Hennes råd var också att man måste jobba integrerat med en strategi för kapitalanskaffning från start, för att inte låta det ta för mycket energi i akuta lägen senare, något som är mycket vanligt.
Att döma av frågestunderna och stämningen under de väl tilltagna mingelpauserna var SDS seminarium ett välkommet initiativ. Talarna har varit väl påpassade och diskussionerna har pågått ända in i seminariesalen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063