Mercks framtidslabb till Sverige
M-Digital är ett globalt digitalt innovationslabb som driver samarbeten, utvecklar affärsmodeller och är länken mellan snabbväxande företag och Mercks globala affärsområden. Epicenter i Stockholm kommer bli bas för satsningen som drivs med mandat och finansiering från den internationella delen av företaget.
– Vi identifierar hälsoutmaningar, matchar med snabbväxande företag från hela världen och driver samarbeten för att snabbt testa och utveckla en ny tjänst eller produkt. Vårt labb fungerar som en språngbräda ut i världen när det gäller nya digitala lösningar inom hälsa, säger Mats Berggren som leder arbetet vid innovationslabbet M-digital.
Det globala innovationslabbet är en samarbetspartner men erbjuder också en metodik till partnerföretagen för att hitta och utveckla nya lösningar, produkter och tjänster. Inriktningen är tvärvetenskaplig och har starkt fokus på medicinska områden som MS, fertilitet och cancervård. Bland annat gör de tillsammans med företaget Natural Cycles en satsning för att skapa ny kunskap kring digitala verktyg och kvinnors sätt att relatera till den naturliga reproduktionscykeln.
– Vi vill skapa affärsmodeller och tjänster som hjälper sjukvården att hjälpa fler. Vi tror att potentialen framför allt ligger i att bidra till en sjukvård som är förebyggande och betydligt mer anpassad till individens förutsättningar, säger Mats Berggren.