Strategier för tidig läkemedelsutveckling engagerade
Det var stort intresse runt seminariet och ca 40 personer deltog, varav många från de mindre bolagen i AZBVH. Ett av de ämnen som diskuterades var vikten av att differentiera sin produkts egenskaper, det vill säga label, och tidigt utvärdera vilka data och ”claims” som behövs ur ett kommersiellt perspektiv. Att enbart fokusera på ett regulatorisk godkännande är inte nödvändigtvis tillräckligt för att ett projekt ska vara kommersiellt intressant.
En annan intressant faktor som lyftes av Stanko Skrtic var tidsaspekter och att det ibland kan vara bra att senarelägga uttag av patent eller tom välja en strategi baserad på att inte ta ut patent men istället skydda kunskap genom skärpt ”secrecy”. Åsa Karlsson, SDS, belyste värdet av tidig regulatorisk planering och Peter Wallich betonade vikten av struktur och metod för en så kalladTarget Product Profile.
Karin Wingstrand gav en initierad bild av hur en styrelse kan komplettera, utmana och stödja VD i bolagets strategiska och operativa arbete. Vidare så avslutade Hedvig Andersen med att diskutera vikten av en genomtänkt finansieringsstrategi. Seminariet modererades av Anna Törner, vd SDS och Magnus Björsne, vd Aztrazenecas Biohub.
- Vi är otroligt glad över det stora intresset och den livliga diskussionen på seminariet. Även om föredragshållarna hade olika vinklingar så var budskapet entydigt – fokusera på att göra rätt från början och planera hela vägen, säger Gösta Hiller, chef för SDS Göteborgskontor