Svenskt bolag utvecklar cannabistuggummi
Den expansiva marknadsutvecklingen inom segmentet medicinsk cannabis har fått Enorama att undersöka marknaden närmare. I början på året startade därför bolaget en utvärdering av affärsmöjligheterna inom detta segment tillsammans med Business Sweden i USA som samägs av svenska staten och näringslivet. Projektet som delvis finansierats av Business Sweden har utvärderat flera aspekter inom cannabissegmentet i USA.
Resultatet av utvärderingen visar att potentialen och intresset för ett medicinskt cannabistuggummi i USA är mycket stort. De regulatoriska och legala hinder som delvis finns kvar och som identifierades i denna utvärdering förväntas bli lägre över de kommande åren.
– Marknaden och utvecklingen inom medicinsk cannabis har vi följt med stort intresse i flera år. Det var därför naturligt att vi i början på året startade en större affärsutvärdering tillsammans med svenska exportrådet – Business Sweden i USA. Utvärderingen har visat på stor potential och därför har vi nu beslutat om att gå vidare med utvecklingen inom detta segment, säger Annette Agerskov, vice vd Enorama pharma i ett pressmeddelande.
Den globala marknaden för medicinsk cannabis förväntas växa till 40–55 miljarder amerikanska dollar 2025. Marknadstillväxten drivs av en legaliseringsvåg i framförallt Nordamerika men också av flera kliniska studier som påvisar nyttan med medicinsk cannabis för flera olika patientgrupper. Några exempel på terapeutiska områden med potential är smärtlindring, aptitstimulans, lindring till patienter som lider av hiv/aids, cancer och multipel skleros.
Enorama ser goda möjligheter att längre fram i utvecklingsarbetet kunna finansiera projektet tillsammans med partners som redan är verksamma inom medicinsk cannabis, skriver bolaget i sitt pressmeddealnde.