Insplorion ska boosta batterisensor
Två forskargrupper på Chalmers tekniska högskola kommer att tillsammans med CEVT utveckla ”En multiplex plasmonisk batterisensor för bättre batteristyrning” som projektet heter. Professorerna Patrik Johansson och Christoph Langhammer leder de båda grupperna och projektet kommer att pågå i cirka 1,5 år.
Syftet med projektet är att förbättra Insplorions battericell-interna mätteknik NanoPlasmonic Sensing (NPS). Målet är att möjliggöra realtidsmätningar av flera parametrar med samma sensor, så kallad multiplexing, för mätning av battericellstatus under användning.
Samma sensor ska utöver mätning av kemiska förändringar även mäta temperaturen i battericellen vid drift. Idag mäts temperatur utanför batteriet i fordons batteripack, men speciellt vid större påfrestning som vid snabbladdning och acceleration behövs bättre mätning för att möjliggöra effektivare drift. Dessutom kommer nya kemier med natrium-jon (Na-jon) och litium-svavel (Li/S) batterier undersökas.
CEVT, Geelygruppens utvecklingsbolag agerar kravställare från fordonsindustrin inom projektet och ingår även i den industriella expertgrupp där även batteritillverkarna SAFT, AGM Batteries samt styrsystemsbolaget Dukosi ingår.
”Vi har redan fått spännande resultat med Insplorions sensorer som har uppmärksammats inom batteriforskningen. Nu kan vi utvidga arbetet till några av de mer lovande kommande generationers batterikemi, som Na-jon och Li-svavel-batterier”, berättar Patrik Johansson, professor i Kondenserade materiens fysik, Chalmers tekniska högskola, i ett pressmeddelande.
Energimyndigheten bedömer att NPS har potential att användas som en ny analysmetod för utveckling av batterier där ett lyckat projekt kan bidra till att accelerera utvecklingen av batteriteknik samt leda till effektivare elektrifierade fordon.
”Projektet spänner brett och är spännande på flera sätt. Vi skaffar oss en bättre position för framtida behov med kommande batterikemier. Samtidigt stärker vi erbjudandet med dagens sensor, där kombinerad temperaturmätning i battericellen efterfrågats av industrin som komplement till dagens kemiska mätning. Att vi också knyter kommersiella aktörer till projektet som CEVT och SAFT (Société des Accumulateurs Fixes et de Traction) påskyndar också på kommersialiseringen på kort sikt”, kommenterar Patrik Dahlqvist, vd, Insplorion.
China Euro Vehicle Technology AB, CEVT, är ett tekniskt forsknings- och utvecklingsföretag som ägs av kinesiska Geely Automobile. Bolaget har sitt säte på Lindholmen Science Park i Göteborg.