Sobi tar klivet in bland större läkemedelsbolag
SOBI (SWEDISH ORPHAN Biovitrum AB) köper USA-rättigheterna till antikroppsläkemedlet Synagis (palivizumab) av Astra Zeneca. Det är den enda godkända förebyggande behandlingen för allvarlig RSV-sjukdom hos riskgrupper bland spädbarn. Köpeskillingen uppgår till 13,6 miljarder kronor (9,1 miljarder kronor i kontanter samt nyemitterade Sobi-aktier motsvarande 4,5 miljarder kronor).
AstraZeneca äger nu 8,1 procent av aktierna i Sobi som får ansvar för kommersialiseringen av Synagis i USA.
Vems idé var affären?
– Vi blev medvetna om den här möjligheten och eftersom den passade in i våra planer på att bygga ut företagets verksamhet i USA och att lägga till ett nytt ben i bolaget – immunologi – så satsade vi på att få igenom affären, säger vd Guido Oelkers.
Det är en stor affär, mycket pengar och med en omsättning på 6,5 miljarder kronor 2017 måste Sobi numera ses som ett stort läkemedelsbolag, med svenska mått mätt.
– Vi kom till den punkten när vi måste ställa oss frågan, vad är det som kan "flytta nålen", (göra ett utslag, märkas för omvärlden, reds anm) och hur ser visionen ut?
Vi drog slutsatsen att för Sobi var det var inget alternativ att förbli ett litet bolag.
Enligt Guido Oelkers kommer den stora utgiften ganska snabbt att betala tillbaka sig; det handlar om stora intäkter.
– Visionen var alltid att bli stora inom sällsynta sjukdomar och nu har vi ett väldigt bra tillfälle att lämna pionjärstadiet och bli ett globalt ledande bolag inom området, säger han.
Han utlovar också fler affärer. Detta är bara början.
Hur påverkar köpet bolagets FoU?
– Det ger oss möjlighet att stödja signifikanta projekt inom R&D. Jag säger inte att vi ska göra det, men det ger oss valmöjligheten.
Guido Oelkers menar också att Sobi blir en mer attraktiv partner för mindre bolag med intressanta projekt som ska kommersialiseras.
– Vi har möjlighet att ta projekt genom fas III, till marknaden; även projekt i en tidigare fas, men vårt fokus är främst på projekt i sen fas.
130 personer från Astra-Zeneca (Medimmune) inom marknadsföring går till Sobi för att bygga upp marknadsbolaget i USA.
– Vi vill få fäste på den största marknaden för sällsynta sjukdomar i världen.
– Vi har arbetat väldigt hårt med den här affären i många månader nu och, ja, jag är absolut väldigt nöjd.
AstraZeneca satsar på uppföljningsprodukten MEDI8897, en bredare antikropp mot RS-virus, som nu går in i fas III-prövning.
Affären ger Sobi del av framtida potentiella intäkter på USA–marknaden från den produkten också.
Text Boel Jönsson
Tidigare publicerad i Kemivärlden Biotech Kemisk Tidskrift nr 8