”Vi följer den internationella debatten kring probiotika”
Det har varit ganska tyst från er på marknadskommunikationssidan senaste halvåret. Är detta en strategi?
– Nej, detta är inte en medveten strategi. Vi kommunicerar när vi har något intressant att berätta, till exempel om en ny studie som publicerats eller om vi signerat något nytt partneravtal.
Den senaste publikationen vi informerade om var en svensk studie på kvinnor med låg bentäthet som publicerades i juni förra året. Benskörhet är ett nytt och mycket intressant område för BioGaia som vi ser stor potential inom. I oktober informerade vi om de spännande projekt som vårt dotterbolag MetaboGen bedriver. MetaboGen ligger i probiotikaforskningens framkant. Fokus ligger på mikrobiomet och att hitta nya, unika möjligheter som kan utvecklas till nästa generations probiotiska produkter.
Det pågår ett flertal kliniska studier inom olika indikationsområden och vi kommer att återkomma löpande så fort resultaten från dessa publiceras.
Probiotika är inte helt rumsrent utan ses på med viss skepsis i vissa delar av världen. Hur ska ni arbeta med detta?
– Vi följer den internationella debatten kring probiotika och noterade i höstas artiklar i USA som pekade på risker med probiotika. I stort håller vi med dessa kritiker, då deras kritik framför allt riktar sig mot de många probiotiska produkter som saknar dokumentation och där innehållet inte är definierat. USA är en mogen probiotikamarknad med ett mycket stort antal produkter av varierande kvalitet.
BioGaia har alltid haft sin grund i kliniskt dokumenterade produkter, där varje probiotisk stam dokumenteras inom väl definierade indikationsområden. Vi marknadsför enbart produkter för de indikationer som det finns kliniska bevis för. Vi tror att denna strategi kommer att bli än viktigare i framtiden, eftersom kunskapen hos både konsumenter och sjukvårdspersonal ökar och de kommer att vilja välja produkter med bevisad effekt och säkerhet.
Hur ska ni ytterligare stärka er globalt?
– BioGaias produkter säljs redan via distributionspartner i 100 länder. Vi arbetar med nära och långsiktiga relationer med våra omkring 80 partner och stöttar dem inom försäljning och marknadsföring. För att ytterligare stärka vårt stöd till lokala partner i Amerika och Asien har vi öppnat två nya regionkontor, I Miami och Singapore. Sedan tidigare har vi ett dotterbolag i Japan.
Ni drämmer till med en rejäl utdelning på totalt 10 kronor per aktie. Kan aktieägarna förvänta sig att ni ska hålla denna utdelningsnivå även framöver?
– Vår utdelningspolicy på 40 procent kvarstår. Om någon affärsmöjlighet, såsom ett förvärv, skulle uppstå kan denna policy komma att ändras.
Du tillträdde som vd i höstas. Vad står högst upp på din att-göra-lista under 2019?
– Mitt viktigaste fokus är att stärka varumärket så att konsumenten känner sig trygg i att BioGaias produkter ger hälsoeffekter och att dessa effekter är bevisade i kliniska studier. Jag ska också arbeta med att ytterligare stärka samarbetet med våra distributionspartner runt om i världen.
På forskningssidan ligger fokus på att fortsätta vårt ambitiösa kliniska program med våra probiotiska stammar, både inom redan etablerade indikationer men också inom nya. Här bidrar vårt nya dotterbolag MetaboGen med mycket ny och spännande kunskap; deras forskning ligger i framkant inom det som vi tror kommer att bli framtidens probiotiska produkter.
Slutligen är det viktigt att BioGaia fortsätter att vara en attraktiv arbetsplats för nuvarande anställda men också att vi kan attrahera nya talanger. Under året ska jag framför allt arbeta med att integrera MetaboGen i verksamheten.