23948sdkhjf

Fest för pengaregn över svenska bolag

Barbro Ehnbom är en i svensk forskning och life science-industri ovanligt glamorös karaktär. Hennes möte Salss är också ett ovanligt event. Investerare och ledningar på bolag träffas för lära känna varandra - sen göra affärer.

Salss är ett möte mellan, i huvudsak amerikanska, investerare och svenska medtech- och biotechföretag i behov av kapital. I flera år har mötets hållits i slutet av augusti i Stockholm och några enstaka gånger i Washington. Nu var det dags igen för hemmamatch för den amerikanska sidan.

– Salss är en ovärderlig dörröppnare till beslutsfattare in investerade in svensk-amerikansk life science, säger Hanna Sjöström, vd på GPX Medical, som är ett av de inbjudna företagen.

I början av april hölls årets heldagsseminarium i House of Sweden, i Sveriges ambassad i den amerikanska huvudstaden.

Det behövs ett pedagogiskt upplägg för att dessa två grupper, de små svenska life science-bolagen och investerarna, ska förstå varandra och mötas på samma nivå.

–  De amerikanska investerarna är oftast ute efter betydligt större bolag, med betydligt större omsättning. De flesta går inte in med mindre än 10 miljoner dollar, förklarar Barbro Ehnbom. Här kommer mindre företag, men som ändå är intressanta. Det kräver en del tid för alla.

I ett sommarprat i public service-radioprogrammet i P1 berättade Ehnbom om sin entré på Wall Street i mitten på 70-talet. Som i stort sett ensam kvinna bland finansmännen kom hon med kunskap om bioteknik och läkemedelutveckling, efter jobb i Sverige på Astra och Pharmacia, och hennes kunskap blev efterfrågad. Det var så intresset för svenska bolag började.

–  Det svenska bolag har haft emot sig är att de kommer från ett ett land långt, långt borta, som dessutom är kallt och ruskigt, förklarar Ehnbom och fortsätter:

–  När jag skulle hem för familjehögtider kunde jag få frågan om jag kunde passa på att köpa Pharmacia åt dem, det fanns ett stort intresse redan då!

Årets Salss är placerat i Washington DC. I House of Sweden, byggt med väggar av glas med utsikt över floden Potomac och den legendariska Watergate-byggnaden. Några gånger per dag flyger amerikanska flygvapnet över floden och en särskild stämning av allvar infinner sig.

Ett 70-tal särskilt inbjudna gäster, några exklusivt utvalda företagare och professionella investerare och större bolag, med sikte på samarbeten och uppköp av mindre, minglar inför dagens möte.

–  Det är ett bra möte det här för oss, säger Patrik Byhmer, vd på Redsense. Usa är vår huvudmarknad och vi vill förstås öka vår närvaro. Den här typen  av möten ger insikter. Det amerikanska sjukvårdssystemet är inte helt transparent för en svensk och vi behöver lära oss mer för att hitta vägen in.

Redsense Medical har en omsättning på cirka åtta miljoner, av det går cirka 85 procent på den amerikanska marknaden.

– Vår produkt ska användas av dialysavdelningen och vårdens behållning är att akut- och intensivårdsinläggningen minskar. Det gör att vi måste nå rätt nivå för att visa fördelarna, förklarar Patrik Byhmer.

Redsenses produkt är ett larm när vennålen åker ut under en dialys, för att inte blod ska  flöda frittt. Den går också att koppla direkt till dialysmaskinen som då kan stoppa blodflödet om nålen åker ut.

Under dagen hålls föreläsningar för alla. Kongressledamot Diana DeGetta inleder med att berätta om hennes vision som politiker, vad hon vill göra för entreprenörsklimatet. Senare beskrivs vägen in genom FDA. Det är Ann Rose, från regulatory-byrån Vicro som ger alla en känsla av att det faktiskt är möjligt att förstå hur de gör sina bedömningar och att slutligen få en godkänd produkt.

Under för- och eftermiddagen hålls parallella seminarier av de inbjudna företagen att hålla sin pitch. Alla ger de svar på vad en investerare få för pengarna.  Likadant på eftermiddagen. Möjligheter och risker presenteras.

– Det här är ett bra möte på flera sätt. För oss är den främsta behållningen just nu att träffa andra företag, Företag som kan komma att bli våra kunder eller samarbetspartner. Att träffa investerare och få bra relationer är bra inför framtiden, men vi har inget behov av att ta in kapital just nu, säger Gusten Danielsson, finanschef på Cellink, som var ett av de presenterande företagen.

Advokaterna Helene Waxberg och Maria Tufvesson Shuck från Mannheimer Swartling ger sin bild av de utmaningar som företagen står inför på sin hemmamarknad och vägen in i USA, och dagen avslutas med rundabordsamtal som leds av Gregory Simon, från Joe Biden Cancer Initiative om framtida användningen av precision medicine. Ett område som just nu många svenska företag verkar inom.

– Det är lätt att starta bolag i Sverige. De svenska bolagen har en unikt bra miljö till en början, det finns pengar att söka hos Vinnova, EU-fonder och forskningsanslag. När bolaget är redo att nästa steg och växa är det betydligt svårare att få in kapital, säger Barbro Ehnbom.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094