Spaningar från Almedalen
Vi bad kommunikationsbyrån Paues Åberg Communications dela med sig av sina spaningar.
Vad hade ni som byrå för engagemang under Almedalen?
Carolin: Vi hjälper våra uppdragsgivare med olika typer av arrangemang: allt från att arrangera seminarier till rundabordssamtal och möten med beslutsfattare och opinionsbildare. Vi tar fram underlag till möten, panelsamtal och debatter. Vi bevakar också ämnen och frågor åt våra kunder, och så passar vi förstås på att umgås med våra kunder i den mån de har tid!
Carolin Wiken, partner på Paues Åberg Antal år i Almedalen: Debuterade i Almedalen 2014 i och med lanseringen av AstraZenecas BioVentureHub Yrkesbakgrund: PR-och kommunikationschef inom läkemedels-och bioteknikindustrin, bl a på Pharmacia, Pfizer och Bayer. Lika många inom industrin som rådgivare åt life science-industrin. Spetskompetens inom kriskommunikation. Malin Appelgren, seniorkonsult hos Paues Åberg Communications Antal år i Almedalen: 10 års-jubilerar Yrkesbakgrund: Lång erfarenhet av press- och opinionsbildning från olika nivåer & positioner inom Socialdemokraterna (Europaparlamentet, Sveriges Riksdag och Region Stockholm) Var även tjänstledig från Paues Åberg Communications under 2018 för att arbeta som pressekreterare åt utbildningsminister Anna Ekström. |
Vad skulle ni säga stack ut i år?
Malin: Förutom att jag tror vi alla kommer minnas 2019 som en av de mest regniga och blåsigaste Almedalen på länge så skulle jag säga att trenden vi sett de senaste åren med ”det intima samtalet” i år fick genomslag på riktigt, det vill säga att mindre grupper träffas för att diskutera ett ämne. Formatet ska inte vara större än att alla kan samlas runt en soffa och höra vad som sägs. Detta är ett mycket uppskattat format hos våra kunder. Vi ser att det river barriärer mellan politiker och industrin. Samtalet blir mer avslappnat och man når snabbt en väldigt konkret och konstruktiv diskussion som upplevs som värdefull för samtliga parter.
Vad definierade årets sjukvårdsdebatt?
Malin: Efter att ha dominerat almedalsagendan flera år i rad fick sjukvårdsfrågan i år nöja sig med en andraplats, näst efter hållbarhetsfrågan. AI, innovation och prevention skulle jag säga utmärkte årets sjukvårdsdebatt. Ser man till den politiska talen var Kristdemokraterna det enda parti som fördjupade sig i sjukvårdsfrågan och fokuserade då på vårdköerna och cancervården.
Vad definierade årets life science-scen?
Carolin: Det är glädjande att vi sedan några år tillbaka har ett politiskt momentum för life science med många aktörer som vill påverka. Många av seminarierna och samtalen handlade därför om att säkerställa framtiden för branschen, men det jag personligen saknar är tydliga mål kopplade till strategin.
Om ni spanar framåt, vad blir höstens stora politiska frågor?
Malin: Partierna söker fortfarande sina positioner efter regeringsbildningen där blockpolitiken bröts upp. Välfärdens utmaningar, integrationen och klimatet kommer fortsätta dominera den politiska agendan, men frågan är vilket block/parti som kommer dominera debatten och i vilken fråga? Ser man till sjukvården ska det bli intressant att se om Socialdemokraterna kommer låta sjukvårdsfrågorna ta en större plats både nationellt och regionalt för att återfå det förlorade förtroendet som partiet med den bästa hälso- och sjukvårdspolitiken. Eller kommer Kristdemokraterna bli ensam herre på täppan? Tittar vi ännu längre fram ska det bli spännande att följa om just innovations- och teknikfrågorna, som varit så framträdande i Almedalen, kommer ges större utrymme även politiskt. Sverige avsätter idag stora ekonomiska medel för att bidra till forskning och utveckling av nya innovationer och behandlingar, men hur ser vi till att de senaste innovationerna också köps in? Det är en fråga som bubblar. Den kommande life science-strategin och forskningspropositionen (2020) är intressant att följa (och påverka!) i sammanhanget.
Har ni själva haft något arrangemang i Almedalen?
Carolin: Ja, eftersom vi är medlemmar i SwedenBIO, fick vi möjligheten att arrangera ett samtal med regionpolitiker och våra kunder. Med tanke på det stora maktskiftet på regionnivå var intresset för ett sådant samtal stort och tältet var fullsatt. Vi planerar redan på favorit i repris till nästa år.