"Att välja en CMO är som att ingå ett äktenskap"
Igår tisdag gick den internationella konferensen Pharma Outsourcing av stapeln på Stockholm Waterfront Congress Centre, med intressanta presentationer och tid för nätverkande. Parallellt pågick dessutom många partneringmöten – totalt var 73 sådana möten bokade inför konferensen.
Anders Blanck, vd för Lif, inledde dagen med att ge en överblick över den svenska läkemedelsbranschen.
– Vi är dubbelt så stora som nästan alla läkemedelsbranschorganisationer i världen, för vi har så många företag här i Sverige, sade han och fortsatte med att presentera siffror från olika rankningar som visar upp Sverige som ett av de ledande länderna inom medicin i världen.
Han följdes av Agneta Larhed, senior regulatory consultant på konsultfirman Regsmart Life Science, som grundades i augusti. Per Wessman, Rise, var näst på tur. Han berättade om centret Nextbioform och det arbete som pågår där för att hitta bättre formuleringar av olika biologiska läkemedel.
Maria Ericson Sandqvist, Roche, talade om att hitta rätt partner för läkemedelsutveckling.
– Utvecklingen av nya läkemedel är beroende av starka samarbeten med akademin, startup-bolag, andra läkemedelsbolag, mjukvarubolag och mer, sade hon och gav några exempel på vad Roche söker hos en samarbetspartner.
– Vi vill ha någon som jobbar snabbt och tänker nytt och som vi har ett bra samarbete med, sade hon, bland annat.
Efter en paus för nätverkande tog Naomi Buckley vid för att berätta om SK Biotek.
Hur väljer man rätt CMO? Den frågan försökte Mats Reslow, konsult inom drug development på Umeåbaserade Lipum, besvara under sin presentation. Han berättade om företagets arbete med att utveckla en monoklonal antikropp. Han hade i uppgift att hitta en CMO för formuleringsutveckling samt GMP-produktion. Utvärderingen baserades på bland annat organisationernas rykte, pris, uppskattad timeline, och lokalisering samt om man ansåg att Lipums projekt var viktigt för dem. Avslutningsvis utfördes besök på plats för att se att CMO-bolaget hade bra lokaler och utrustning samt engagerad och duktig personal. Arbetet resulterade i ett kontrakt med San Francisco-baserade Abzena.
– Att välja en CMO är som att ingå ett äktenskap och det är inte så lätt att skilja sig. Därför är det viktigt att välja rätt, sade Mats Reslow.
Carina Schmidt, avgående vd på Athera, fortsatte med att berätta om sina tio år på det virtuella bolaget. Läs mer om hennes budskap här: From spin-off to phase II
Ram Upadhayaya från Laxai Life Sciences, som hjälper till med tidig läkemedelsutveckling, beskrev ett exempel på ett projekt som företaget arbetat med: utvecklingen av ett läkemedel mot myelofibros, som designades för att binda till två olika måltavlor.
Han följdes av Anette Säfholm, vd för Gedea Biotech, en spin-out från Lunds universitet. Företaget utvecklar en vaginal antibiotikafri tablett för att behandla och förebygga bakteriell vaginos och har använts sig av outsourcing för bland annat design, utveckling, produktion, regulatorisk support och kliniska studier.
Gordon Hutton från Thermo Fisher Scientific berättade om deras arbete med att lösa formuleringsproblem inom materialvetenskap, och han följdes av Tove Sivik Sonne från Spago Nanomedical.
– Utvecklingen av nanomaterial är vår unika kompetens. Den vill vi behålla. Resten outsourcar vi, sade hon.
Intervju med Gordon Hutton: Engage with your CMO early
Intervju med Tove Sivik Sonne: Before you choose a CRO
Presentationerna följdes av en paneldiskussion med Marie Gårdmark från Regsmart, Carina Schmidt från Athera och Sandra Funning Schedin från Roche som diskuterade frågan om Europa är redo för läkemedelsutveckling inom orphan drugs och precision medicine.