23948sdkhjf

Digital doktor i Norrbotten

På torsdag lanserar Region Norrbotten sin vårdtjänst Digitalen, för digital direktkontakt med sjuksköterska eller läkare.

Region Norrbotten presenterar i veckan Digitalen, som gör det möjligt att få kontakt med läkare eller sjuksköterska via chatt i mobilen eller datorn. Regionens mål är att öka tillgängligheten och förenkla kontakten med vården, minska resandet samt effektivisera och spara tid för vården.

 – Alla vinner på det här eftersom Digitalen gör det bättre både för dem som söker vård och för oss som ger vård, säger Pia Näsvall, chefläkare och medicinsk rådgivare inom Region Norrbotten. 

Digitalen kan nås via regionens hemsida, 1177.se eller via en sms-länk som skickas ut om den vårdsökande hamnar i telefonkö hos 1177. Patienten loggar in med mobilt bankID, via mobil, surfplatta eller dator och får via en automatisk chatt svara på frågor om sitt besvär enligt validerade protokoll. Utifrån svaren får patienten ett egenvårdsråd eller inbjudan till vårdchatt med sjuksköterska på 1177 eller läkare vid behov. Ärendet sammanställs och sjuksköterskan kan enkelt prioritera patienterna efter brådskandegrad. Sjuksköterskan kan också guida patienten vidare till fysisk undersökning till hälsocentral, samtidigt som journalen uppdateras.

Bakom regionens satsning på en samlad digital ingång till vården står hälsoteknikbolaget Platform24 som har utvecklat den tekniska vårdplattform som Digitalen bygger på.
– Vi är oerhört stolta över att bidra till att Norrbotten blir först av Sveriges regioner att upprätta en central ingång för automatiserad guidning av patienter till rätt vårdnivå och där både sjuksköterskor och läkare finns tillgängliga digitalt, säger Tobias Perdahl, medicinsk chef på Platform24.

– Som född och uppvuxen i Luleå känns det också lite extra roligt att just Region Norrbotten går i bräschen för en utveckling som jag vet att de flesta landets regioner behöver och har för avsikt att på olika sätt införa. 

 Till en början är tjänsten bemannad av sjuksköterskor på 1177 och läkare från olika hälsocentraler i regionen. Tanken är att alla hälsocentraler i regionen på sikt ska ansluta så att patienten kan möta samma vårdpersonal oavsett om kontakten tas digitalt eller fysiskt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093