Skylten visar vägen och gör reklam
Vem känner inte till den legendariska Hollywood-skylten som ofta finns med i filmer och serier. I Sverige finns den klassiska Herr Gårman-skylten som varnar för gångtrafikanter som ska korsa övergångsstället. Alla kan relatera till en skylt som de har sett hela livet.
Även i det privata använder man skyltar, för att visa sin verksamhet och för att göra reklam för sina varor och tjänster.
En husägare använder sig av skyltar för att varna eventuella tjuvar för hunden eller att man satt upp ett larm. Skyltarna finns alltså överallt runt omkring oss.
Reklamskyltar är omtyckta av marknadsförare
Den klassiska reklamskylten är fortfarande viktig när det kommer till att marknadsföra sig, trots att marknadsföring allt mer finns på nätet. Synliga skyltar ger god exponering för alla typer av potentiella kunder och det är också ett sätt att göra sitt varumärke synligt. Det behövs inga enorma billboards för om skyltarna är där folk går varje dag, så får du den exponering du behöver för företaget varje dag
De flesta har säkert sett IKEA:s stora, gula skylt som syns på långt håll och likaså Biltemas enorma skylt som sitter högt upp. När vi ser skylten ofta så blir det en del av vårat så kallade top of mind vilket gör att vi snabbare gör associationer till detta varumärket när det är dags att handla.
Att vända sig till ett företag för att få hjälp med utformningen och designen av skylten är vanligt. Det gäller att skapa en design som sticker ut. Loggan ska vara väl synlig och skylten ska inte vara enkel att plocka ner.
Skyltar kan innebära kulturella förvirringar
Den kultur vi tillhör och de föreställningar vi har formar hur vi tolkar en skylt. Har du någonsin gått in på en toalett på en restaurang och funderat på vilken som egentligen är skylten för en damtoalett respektive herrtoalett? Det är också många som vill ha könsneutrala skyltar eftersom det numera finns ett tredje kön och det ska inte finnas några tvivel var man ska ta vägen.
Felöversatta skyltar ställde till problem i OS i Kina då det visade sig att de skrivit fel på cirka 2000 skyltar efter att ha använt Google Translate. Allmänheten bads om hjälp med att ta bilder med kameran och skicka in alla felskrivningar. Det fanns dock de som tyckte att det var en rolig grej och inte ville att skyltarna skulle tas ner. Språket som stod på skyltarna fick det skämtsamma namnet Chinglish.
Skyltar visar också vad som är förbjudet
Förbudsskyltar finns det många av och bryter man mot dem så riskerar man böter. Trafikverket är ansvarig för de skyltar som sitter vid landets vägar. I USA står det ibland att man ska tvätta händerna på offentliga toaletter, även om det inte är ett lagbrott att strunta i det.