23948sdkhjf

Nytt Alzheimerstest säljs direkt till konsument

Amerikanska Quest Diagnostics har lanserat ett blodtest för diagnos av Alzheimers som marknadsförs direkt mot konsument. Testet mäter nivån av beta-amyloid, och ska bidra till tidig upptäckt av sjukdomen.

Utvecklingen av de första behandlingarna som bromsar Alzheimers sjukdom har inneburit ett starkt ökat intresse för tidig diagnostik av sjukdomen.

Det test som Quest nu marknadsför mäter förhållandet mellan två typer av beta-amyloid i individens blodplasma, vilket uppges kunna användas för att detektera sjukdomen.

Företaget skriver på sin webbplats att man riktar sig till konsumenter som ”har en historia av Alzheimers i släkten, upplever minnesbortfall eller upplever tidig kognitiv försämring”.

Kostnaden för ett test anges till 399 dollar, motsvarande drygt 4 200 kronor, plus en läkaravgift på 13 dollar. Den som beställer testet online bokas in för blodtagning, och får sedan resultatet via en patientportal tillsammans med en läkares bedömning.

Michael Racke, Quests medicinska chef för neurologi, säger i ett pressmeddelande att de nya behandlingsalternativen för sjukdomen innebär ett behov av att göra screening och diagnos mer tillgängliga.

– Vi ser också en efterfrågan från konsumenter som har en önskan att ta mer kontroll över sin hälsa, inklusive inom mer avancerade områden som riskbedömning av Alzheimers sjukdom, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078