Vem bygger ditt varumärke?
Så här enkelt är det: du är ett varumärke på ben. Det är du som bestämmer vad det varumärket står för.
Men så är det inte nu. I finanskrisens spår är inget riktigt självklart, minst av allt karriärchanserna för en ung nyutexaminerad biovetare. Hans mamma ville mest bara dryfta sig oro, och höra sig för om jag visste om några bra ställen att söka kontakt med den framtida arbetsmarknaden, vid sidan av allfarvägarna. Och där fick jag någonting att fundera över.
Helt nyligen läste jag färsk statistik över hur det går till när man får sitt första jobb. Där konstaterades att jo, visst kunde jobbförmedlingar och annonser fungera, men en sak var viktigare än någonting annat: personliga kontakter. Egentligen är det inte ett dugg underligt. De personer som vi redan mött har vi redan kunnat skapa oss en bild av. En anställning är ett viktigt steg, och det är lättare att välja någon som vi redan har en bra förhandsuppfattning om.
Så siffrorna var inte så överraskande. Och kontakter spelar en viktig roll, även om det är det fjärde, elfte eller sista jobbet man är på jakt efter. Även om life sciencebranschen är genomglobal så är den också ofta överraskande liten och personlig. Det växer fram alumnnätverk kring lärosäten, företag och organisationer. Ibland är de välorganiserade, ibland mer spontana, men har det gemensamt att de samlar personer som har mer än bara utbildningsbakgrunden gemensam. Så om jag nu skulle ge ett tips till den oroliga mammans son, han som snart ska ut och söka jobb, så skulle det vara: engagera dig redan som student, så mycket som du bara hinner och orkar utöver själva studierna.
Gå med i föreningar, nationer, klubbar och intresseorganisationer. det spelar egentligen inte så stor roll vilken typ av verksamhet du väljer,det mesta kommer att bygga upp ditt kontaktnät, skaffa dig referenser och buffra upp ditt cv. Många branschorganisationer och fackföreningar välkomnar studentmedlemmar. Och senare, när du själv har klättrar en bit upp i din egen karriärstege, kan du räcka en hjälpande hand till någon ung och duktig i ditt gamla nätverk. Det är ett bra sätt att tacka för den hjälp någon gav dig, när du själv tog dina första stapplande yrkessteg.
Så här enkelt är det: du är ett varumärke på ben. Det är du som bestämmer vad det varumärket står för. Varje kontakt man har och tar kan vara den viktiga början till någonting oväntat och spännande.