Cellavision vann SwedenBio Award 2009
Det prestigefyllda branschpriset går till ett framgångsrikt företag som ska fungera som förebild för andra svenska bolag. - Det känns helt fantastiskt, säger Yvonne Mårtensson, Cellavisions vd.
Cellavision får utmärkelsen för att ha tagit fram ”ett innovativt analysverktyg för effektivare rutinanalys i sjukhus och kommersiella laboratorier” samt för ”ett uthålligt arbete som resulterat i väsentliga försäljningsframgångar på världens största marknader; USA och Japan”.
Under 2008 ökade Cellavisons försäljning med 35 procent jämfört med året innan. Det innebar att företaget för första gången passerade 100 miljoner i omsättning. Företagets vd ser framgångarna som ett bevis på att svenska bolag kan utveckla en produkt från noll och lyckas.
- Trots att vi har varit med ett tag nu så är det inte så lätt att synas när man är ett litet bolag. Tack vare priset så hoppas jag att vi blir mer synliga nu. Det är inte bara en stor ära utan också ett erkännande av något vi jobbat för intensivt och länge, ett bevis på att vi kan bli ett lönsamt bolag, säger Yvonne Mårtensson.
För närvarande har Cellavision två bildanalysbaserade instrument på marknaden samt en mjukvara för distansarbete och kompetensutveckling. Produkterna kan användas för diagnostik av bland annat infektioner och leukemier. Fördelen med Cellavisions system är att de är automatiserade vilket innebär stora tidsbesparingar. I juli i år lanserar företaget ett nytt analysinstrument som är helautomatiserat och har ett bredare användningsområde än de båda tidigare produkterna. Bolaget siktar också på att expandera på den internationella marknaden.
- Vi har egna bolag i Canada och USA och där hoppas vi kunna växa. Vi startade också ett dotterbolag i Japan förra året och vi hoppas bli större där också även om det kommer att ta lite längre tid, säger Yvonne Mårtensson.