Säljdags för Karolinska Development
Mellan 10 och 15 bolag hos Karolinska Development börjar nu närma sig försäljningsstadiet. Efter sju års bolagsbyggande går företagsinkubatorn in i en mer försäljningsinriktad fas. I morgon tisdag åker ledningen till Japan för att träffa köpare.
Karolinska Development har funnits i sju år och har i dagsläget 45 bolag men har ännu inte gjort några affärer. Två av företagen, Dilafor och Biocis, har rapporterat lyckade fas II-studier medan ett tiotal andra bolag befinner sig i eller är på väg in i fas II eller har långt gångna medicintekniska produkter. Karolinska Development behöver mera pengar, i dagsläget har deras 300 investerare plöjt ner 705 miljoner. Målet är att ta Karolinska Development till börsen och samtidigt fortsätta utveckla nya bolag. Därför ska även en nyemission genomföras under hösten.
- Vi är intresserade av alla typer av affärer. De bolag som visar resultat från kliniska prövningar försöker vi göra affärer med men det är en lång process, säger Conny Bogentoft.
Strategin är att enbart jobba med så kallade first in class-produkter där innovationera ska vara unika inom sina respektive områden och därmed kunna skapa en potentiellt större kommersiell framgång om resultaten går som forskarna hoppas.
Karolinska Development startade 2002 av Karolinska Institutets dåvarande rektor Hans Wigzell som var frustrerad över att så mycket framgångsrik forskning aldrig nådde marknaden varken inom läkemedel eller medicinteknik. Efter sju år börjar nu en grupp företag vara mogna för att göra licensaffärer med Big Pharma eller köpas upp av andra bolag som vill ta deras produkter vidare. Denna vecka träffar ledningen 12 japanska företag som förhoppningvis lättar på plånboken.