Identitetskris i intresseorganisationer?
farmaindustrin att gå in och ut i varandra. Ingenstans syns
det bättre än i USA. Kvar står läkemedelsföretag som Roche i
mitten av 2009, med mer än hundra år på nacken, och säger
att nu är vi minsann bättre representerade av Biotech Industry
Organization, BIO, än vår traditionella käpphäst Pharmaceutical Research and Manufacturers Association, Phrma, sedan 36 år.
Snacka om dynamik.
Frågan är om vem som inte hänger med på vad? Det finns flera tunga skäl till att Roche goes BIO i USA, däribland att dess kronjuvel Genentech, medlem av BIO, är mycket större än Roche självt i USA. Häpen och något tagen på sängen skickade Phrma sin ordförande, Astrazenecas vd David Brennan, till Roches högkvarter för att vädja personligen till vd:n. Svaret blev dock att detta är Genentechs beslut att inte längre vara medlem av Phrma. Så vad gör Phrma då? Klart är att branschorganisationen har förbisett dynamiken som dess egna medlemmar genomgår.
I snabba drag gör Phrma en ansiktslyftning, och vips har organisationen sju nya bioteknikbolag som medlemmar i slutet av 2009. Medlemskrig eller inte, Phrma behöver ge sina medlemmar bättre publika och politiska sympatier genom att axla bioteknikmanteln. För i USA växer opinionen bland folket att det är bioteknikindustrin som kommer att lösa hälsoproblemen genom sin forskning, inte traditionella läkemedelsbolag som bara tänker på marknadsandelar. Roches avhopp från Phrma till BIO kan vara symbolisk för en större trend där läkemedelsutvecklingen går från små molekyler till biologiska preparat.
Men detta haltar , då även David Brennan kunde ha valt att bara vara medlem BIO i stället för Phrma i samband med att Astrazeneca köpte upp Medimmune. Nej, Roche har något annat på agendan. Inte minst visar detta sig när företaget också drog sig tillbaka från the Association of the British Pharmaceutical Industry,ABPI, under 2009. Ytligt sett ser det ut som det är det lättare att byta medlemsorganisation än att medverka till en förändring i en befintlig. Eller så vill Roche snabbt ändra sin image.
Roche har nu blivit avstampet till något nytt. Vi har definitivt kommit till den situationen i utvecklingen där branschorganisationer för läkemedelsbolag av alla storlekar och sorter måste se över sitt egenvärde och hålla isär sina agendor så att inte den innovativa fronten av industrin kommer i skuggan av några få stora spelare.