23948sdkhjf

Samarbetsdags för Big Pharma

Patientkontakt via sociala medier, mobilstödd övervakning av dosering eller datastödd läkemedelsutveckling. Framtidens big pharma-bolag måste vidga vyerna och leverera hälsoresultat i stället för läkemedel, enligt Ernst&Youngs senaste rapport Progressions, Pharma 3.0.
Ett framtida nyckelområde för läkemedelsföretagen är datainsamling, både från patienter och från vårdgivare. Ett exempel på det i Ernst&Young-rapporten är belgiska läkemedelbolaget UCB s som samarbetar med patientcommunityn Patientslikeme. De har tillsammans byggt upp en community för epileptiker. Genom att ta till sig datan från patienterna kan UCB utveckla bättre läkemedel för denna patientgrupp men även leverera ett ”hälsoresultat” i stället för enbart läkemedel. Till exempel kan behandlingsmetoder förfinas och individualiseras.

- Framgångsrika företag kommer att försöka hitta nya vägar för att kombinera deras unika tillgångar och kunskap med partners och dynamiska samarbeten som helt är fokusera på patientnytta och kundupplevelse, säger Carolyn Buck Luce, läkemedelsansvarig på Ernst & Young.

Läkemedelsindustrin måste också närma sig mobilområdet. Ett exempel är Novartis som jobbar tillsammans med Proteus Biomedical i ett project för att förbättra kontrollen over hur patienter tar sina mediciner. I varje piller placeras ett litet chip som registrerar om patienten har tagit medicinen enligt förskrivningen. Patienten som glömmer detta blir påmind genom ett SMS. Både Google och Microsoft jobbar med lösningar för att överföra medicinska data från mobiler till deras hälsoportaler.

Och det gäller att göra det lustfyllt för patienten att knappa in sina data. Bayer Healtchare har uppfunnit en glukosmätare som kan kopplas till Nintendos spel för att uppmuntra barn att hålla koll på sin blodsockernivå. Enligt Michael Schwartz på Bayer Helthcare, kommer innovativa sätt att samla in data från patienter vara avgörande för framgångsrika läkemedelsföretag i framtiden. Detta är något som läkemedelsföretagen inte klarar av själva utan det krävs samarbeten som i detta fall med speltillverkaren Nintendo.

- När pharma-bolag går utanför sina egna gränser och skapar samarbeten med bolag från andra sektorer skapas bättre, snabbare och billigare affärsmodeller, säger Michael Schwartz.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062