23948sdkhjf

GSK vann kampen mot Sanofi om HPV-vaccin

Glaxosmithkline gick segrande ur upphandlingen av HPV-vaccin hos Sveriges kommuner och landsting, SKL.
Bolagens produkter är likvärdiga när det gäller att förebygga cancer i livmoderhalsen enligt SKL, men när sista budet var lagt i februari var Sanofi Pasteurs bud nästan en tredjedel dyrare än Glaxosmithkline, GSK:s. Avtalet som gick till GSK och deras preparat Ceravix gäller i två år med möjlighet till två års förlängning. GSK:s bud innebär en årlig kostnad på 31 miljoner kronor för att vaccinera flickor i årskurs fem och sex, medan Sanofis bud för vaccinet Gardasil låg på 47 miljoner kronor.

– Gardasil skyddar även mot kondylom vilket vi tagit hänsyn till, men upphandlingen gällde i första hand inte det, säger Bo Claesson som har arbetat med upphandlingen på SKL.

Båda bolagen har lämnat rabatter i kampen om det slutliga avtalet, men GSK:s Cervarix blev i slutänden billigare för SKL än konkurrentens bud.

- Rabatterna var större än vi hade väntat oss men i slutändan blev Gardasil nästan 50 procent dyrare i anbudspriset än Cervarix, säger Stockholms läns landstings upphandlare Tomas Lundberg till Läkemedelsvärlden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063